ÜNİTE 4
BİREYSEL İDARİ İŞLEMLER İDARİ SÖZLEŞMELER
1. İdari işlemler : Tekyanlı işlemler iki yanlı işlemler bireysel işlemler düzenleyici işlemler…
2. Yargı denetimi dışındakiler: cumhurbaşkanı, YAŞ kararları, kınama, uyarma cezaları ,HSYK kararları ,TSK
3. Yetkinin Çeşitli Görünümleri: Kişi Konu Yer Zaman yönünden koollektif karma işlemler yetkilerdir.
4. Fonksiyon Gasbı: İdarenin genel görev olarak görevli olmadığı bir başka devlet organin görev alanı içine giren konularda işlem tesis etmesi dolasıyla ortaya çıkan yetki sakatlığına denir. Yok hükmündedir.
5. Yetki Gasbı: idarenin genel olarak görev alanı içine girmekle beraber idareye tamamen yabancı bir kimse veya idare açıklamaya yetkili olmayan bir merci veya kamu personelinin tarafından karar alınması. Yok hükmünde
6. Yetki Tecavüzü: Bunun dışında bir idari merci veya kamu görevlisi idare adına irade açıklamaya ve dolayısıyla iştem tesis etmeye yetkili olmakla beraber başka bir görevlinin alanına giren konuda açıklamadır. İptal istenir.
7. Hata irade ile beyan arasında ki uyumsuzluk. Hile diplomada sahtecilik. İkrah zorlama.
8. Hukuka aykırılık ilkesi: sebeb unsuru olarak.konu unsuruna maksat unsuruna göre aykırılık.
9. Yokluk: hiç doğmamış hiç çıkmamış,Mutlak butlan:doğmuş kanunun emredici hükümlerine aykırılık nisbi butlan hata ikrahtan çıkan aksaklıklardan dolayı doğan hükümler.
10. Ölçütler: İdari sözleşme olması için taraflardan biri idare olması gerekmektedir. Mutlaka özel bir kişi olması önemli değildir.
11. Mali iltizam sözleşmeleri: Belli bir ücret karşılığında hizmet gördürülmesi.
12. Kamu istikraz sözleşmeleri: Devletin senet karşılığında borç para alması tahvil bono..
13. Kamu hizmeti imtiyaz sözleşmesi: Kamu hizmetlerinin belli biri tarafından görülüp süre belirleyen Sözleşme
14. Yer altı Yerüstü Sözleşmeleri Orman sözleşmeleri İdari hizmet sözleşmeleri gibi
15. Temel İlkeler:Aleniyet, Serbeslik, En uygun bedeli bulma, Yetenek aranması.
16. Adli yargıda çözülecek işlerdir.
ÜNİTE(5)
Ücret,diğer kazanç ve iratlar
Ücret, emek faktörünün karşılığı olan bir gelir türüdür. Ücretin unsurları ise, belli bir işyerine bağlı olma, işverene bağlı olma ve bir hizmet karşılığı ödemenin yapılmasıdır. Ödeme, nakden yapılabileceği gibi aynen veya para ile ölçülebilen menfaatler şeklinde de olabilir.
G.V.K. ücretleri önce genel olarak belirlemiş, daha sonra da ücret sayılan gelirleri ayrı ayrı açıklamıştır. Ücret, genel olarak gerçek usule göre tesbit olunur.
Gerçek usule göre vergilendirilecek ücretin tesbiti, gayrisafi ücretten kanunun indirilmesine izin verdiği bazı indirimlerin yapılması ile mümkün olur. Bazı hizmet erbabının ücretlerinin tesbit edilmesindeki güçlükten doğmuştur. Bu usule göre vergilendirilecek olanlar G.V.K.'da ayrı ayrı sayılmıştır.
Buna göre tesbit edilen matrah üzerinden vergi ödenir. Ayrıca kanun koyucu sosyal, ekonomik, teşvik ve vergi tekniği gibi nedenlerle ücretlerde bazı muafiyet ve istisna hükümleri de getirmiştir.
Diğer Kazanç ve İratlar Değer artış Kazancı ve Arazı kazançlar başlığı altında vergilendirilir. Ferdi bir işletmenin sahibinin ölümü sonucu faaliyetin kanuni mirasçılar tarafından sürdürülmesi, Kazancı bilanço esasına göre tesbit edilen ferdi bir işletmenin sermaye şirketine devri, kolektif veya adi komandit şirketin nevi değiştirmeleri her iki sistemde de vergi dışı kalacak, veraset yoluyla veya ivazsız olarak meydana gelen intikaller ve kanundaki şartlara uymak koşuluyla menkul kıymetler yatırım fonlarının katılma belgelerinin elden çıkarılması diğer vergilendirilmeyecek kazançlarla birlikte vergilendirilmeyecek diğer kazanç ve iratlar arasında yer alacaktır.
Genelde diğer kazanç ve iratlarda safi kazanç elden çıkarma karşılığında alınan değerlerle maliyet bedeli arasındaki farktır. Elden çıkarma mal ve hakların satılması, bir ivaz karşılığında devir ve temliki, trampa edilmesi, takası, kamulaştırılması, devletleştirilmesi, ticaret şirketine sermaye olarak konulması, mal ve haklar üzerindeki tasarruf hakkının devredilmesi anlamına gelmektedir.
BİREYSEL İDARİ İŞLEMLER İDARİ SÖZLEŞMELER
1. İdari işlemler : Tekyanlı işlemler iki yanlı işlemler bireysel işlemler düzenleyici işlemler…
2. Yargı denetimi dışındakiler: cumhurbaşkanı, YAŞ kararları, kınama, uyarma cezaları ,HSYK kararları ,TSK
3. Yetkinin Çeşitli Görünümleri: Kişi Konu Yer Zaman yönünden koollektif karma işlemler yetkilerdir.
4. Fonksiyon Gasbı: İdarenin genel görev olarak görevli olmadığı bir başka devlet organin görev alanı içine giren konularda işlem tesis etmesi dolasıyla ortaya çıkan yetki sakatlığına denir. Yok hükmündedir.
5. Yetki Gasbı: idarenin genel olarak görev alanı içine girmekle beraber idareye tamamen yabancı bir kimse veya idare açıklamaya yetkili olmayan bir merci veya kamu personelinin tarafından karar alınması. Yok hükmünde
6. Yetki Tecavüzü: Bunun dışında bir idari merci veya kamu görevlisi idare adına irade açıklamaya ve dolayısıyla iştem tesis etmeye yetkili olmakla beraber başka bir görevlinin alanına giren konuda açıklamadır. İptal istenir.
7. Hata irade ile beyan arasında ki uyumsuzluk. Hile diplomada sahtecilik. İkrah zorlama.
8. Hukuka aykırılık ilkesi: sebeb unsuru olarak.konu unsuruna maksat unsuruna göre aykırılık.
9. Yokluk: hiç doğmamış hiç çıkmamış,Mutlak butlan:doğmuş kanunun emredici hükümlerine aykırılık nisbi butlan hata ikrahtan çıkan aksaklıklardan dolayı doğan hükümler.
10. Ölçütler: İdari sözleşme olması için taraflardan biri idare olması gerekmektedir. Mutlaka özel bir kişi olması önemli değildir.
11. Mali iltizam sözleşmeleri: Belli bir ücret karşılığında hizmet gördürülmesi.
12. Kamu istikraz sözleşmeleri: Devletin senet karşılığında borç para alması tahvil bono..
13. Kamu hizmeti imtiyaz sözleşmesi: Kamu hizmetlerinin belli biri tarafından görülüp süre belirleyen Sözleşme
14. Yer altı Yerüstü Sözleşmeleri Orman sözleşmeleri İdari hizmet sözleşmeleri gibi
15. Temel İlkeler:Aleniyet, Serbeslik, En uygun bedeli bulma, Yetenek aranması.
16. Adli yargıda çözülecek işlerdir.
ÜNİTE(5)
Ücret,diğer kazanç ve iratlar
Ücret, emek faktörünün karşılığı olan bir gelir türüdür. Ücretin unsurları ise, belli bir işyerine bağlı olma, işverene bağlı olma ve bir hizmet karşılığı ödemenin yapılmasıdır. Ödeme, nakden yapılabileceği gibi aynen veya para ile ölçülebilen menfaatler şeklinde de olabilir.
G.V.K. ücretleri önce genel olarak belirlemiş, daha sonra da ücret sayılan gelirleri ayrı ayrı açıklamıştır. Ücret, genel olarak gerçek usule göre tesbit olunur.
Gerçek usule göre vergilendirilecek ücretin tesbiti, gayrisafi ücretten kanunun indirilmesine izin verdiği bazı indirimlerin yapılması ile mümkün olur. Bazı hizmet erbabının ücretlerinin tesbit edilmesindeki güçlükten doğmuştur. Bu usule göre vergilendirilecek olanlar G.V.K.'da ayrı ayrı sayılmıştır.
Buna göre tesbit edilen matrah üzerinden vergi ödenir. Ayrıca kanun koyucu sosyal, ekonomik, teşvik ve vergi tekniği gibi nedenlerle ücretlerde bazı muafiyet ve istisna hükümleri de getirmiştir.
Diğer Kazanç ve İratlar Değer artış Kazancı ve Arazı kazançlar başlığı altında vergilendirilir. Ferdi bir işletmenin sahibinin ölümü sonucu faaliyetin kanuni mirasçılar tarafından sürdürülmesi, Kazancı bilanço esasına göre tesbit edilen ferdi bir işletmenin sermaye şirketine devri, kolektif veya adi komandit şirketin nevi değiştirmeleri her iki sistemde de vergi dışı kalacak, veraset yoluyla veya ivazsız olarak meydana gelen intikaller ve kanundaki şartlara uymak koşuluyla menkul kıymetler yatırım fonlarının katılma belgelerinin elden çıkarılması diğer vergilendirilmeyecek kazançlarla birlikte vergilendirilmeyecek diğer kazanç ve iratlar arasında yer alacaktır.
Genelde diğer kazanç ve iratlarda safi kazanç elden çıkarma karşılığında alınan değerlerle maliyet bedeli arasındaki farktır. Elden çıkarma mal ve hakların satılması, bir ivaz karşılığında devir ve temliki, trampa edilmesi, takası, kamulaştırılması, devletleştirilmesi, ticaret şirketine sermaye olarak konulması, mal ve haklar üzerindeki tasarruf hakkının devredilmesi anlamına gelmektedir.