Açıköğretim Ders Notları

Kamusal Halkla İlişkiler Dersi 8. Ünite Sorularla Öğrenelim

Açıköğretim ders notları öğrenciler tarafından ders çalışma esnasında hazırlanmakta olup diğer ders çalışacak öğrenciler için paylaşılmaktadır. Sizlerde hazırladığınız ders notlarını paylaşmak istiyorsanız bizlere iletebilirsiniz.

Açıköğretim derslerinden Kamusal Halkla İlişkiler Dersi 8. Ünite Sorularla Öğrenelim için hazırlanan  ders çalışma dokümanına (ders özeti / sorularla öğrenelim) aşağıdan erişebilirsiniz. AÖF Ders Notları ile sınavlara çok daha etkili bir şekilde çalışabilirsiniz. Sınavlarınızda başarılar dileriz.

Kamusal Halkla İlişkiler Uygulamalarında Ortaya Çıkan Sorunlar

1. Soru

Kurumlar için bu çağın en önemli meselesi nedir?

Cevap

Kurumlar için bu çağın en önemli meselesinin halkın devlete karşı güveni­ni arttırmak olduğu anlaşılmıştır.


2. Soru

Kamu kurumlarını da özel sektör gibi etkin bir ilişki yönetimi stratejisini geliştirmeye zorlayan neden nedir?

Cevap

Özel sektörden pek de farklı olmayan bir biçim­de kamu kurumları da hizmetlerinin anlaşılmasına, tanınmasına ve bilinmesine ihtiyaç duymaktadır. Bu ihtiyaç kamu kurumlarını da etkin bir ilişki yönetimi stratejisini geliştirmeye zorlamaktadır.


3. Soru

Kamu kurumlarında halkla ilişkilerin fonksiyonu nedir?

Cevap

Kamu kurumlarında halkla ilişkiler, halk-yöneten ilişkisin­de dengeyi kuran, sadece doğru bilginin aktarımını değil, etkileşimi de kapsayacak iki yönlü ilişkilerin inşa edilmesini sağlayan bir fonksiyondur.


4. Soru

Kamu kurumlarındaki aşırı merkezi yapı hangi sorunları beraberinde getirmektedir?

Cevap

Sorunların çözümü için sürekli merkez­deki kamu kurumlarına başvurular, işlerin geç yü­rümesi ve sonuçlanmasına, çoğu zamansa tıkanma­sına neden olmaktadır (Yılmaz, 1997, s.402).Bu merkezi yapı beraberinde önemli bir sonucu daha getirmektedir; halkın aldığı hizmet yavaşladıkça kamusal halkla ilişkilerin hem örgütü tanıtmaya hem de itibarını korumaya yönelik tekniklerinin etkisi zayıflamaktadır.


5. Soru

Kamusal halkla ilişkilerin bürokratik yapı ve formaliteleri aşması için ne gereklidir?

Cevap

Kamusal halkla ilişkilerin bürokratik yapı ve formaliteleri aşması, kaynak bilgi teknolo­jilerini etkin biçimde kullanımının sağlamasından geçmektedir. Bilgi teknolojilerinin kullanımına ilişkin stratejiler geliştirmek, kamusal halkla iliş­kilerin de daha etkin bir biçimde varolmasını sağ­layacak önemli bir fırsat olarak durmaktadır.


6. Soru

E-devlet nasıl tanımlanan bir modeldir?

Cevap

Dijital devlet olarak da bilinen E-devlet kavramı kamu kurumlarının işleyişlerini elektronik ortamda yürütebilecekleri, iş akış süreçlerinin hızlanmasını, kırtasiye-nin azalmasını ve şeffaf yönetim anlayışını etkin kılan bir modeldir.


7. Soru

Halkın kamu kurumlarının halkla ilişkiler uygulamalarından hatta halkla ilişkiler de­partmanlarının varolduğundan bile habersiz olu­şunun nedenleri nelerdir?

Cevap

Bu duruma neden olan faktörlerin başında kamu kurumlarında varolan gizlilik ve içe dönük­lük sorunu gelmektedir.


8. Soru

Kamu kurumlarında teknik bir dilin ağır basmasına neden olan etken nedir?

Cevap

Yasalara ve yönetmeliklere bağlı olma du­rumu kamu kurumlarında teknik bir dilin ağır basmasına neden olmaktadır.


9. Soru

Halkla ilişkiler uygulayıcılarının görevi nedir?

Cevap

Halkla ilişkiler uygulayıcıları kamu kurumlarının uygulamalarını, işleyişini, sorunların hangi yolla ve nasıl çözüle­ceğine ilişkin halkı bilgilendirmekle yükümlüdür, kendileri de o kurumun bir birimi olarak gizliliği hem kurumun hem de halkın beklentilerini denge­leyerekşekilde çözüm üretebilmelidir.


10. Soru

Hangi kurumlar başarılı sayılabilir?

Cevap

Ger­çekten de sadece değişen koşullara, hizmet alanla­rın değişen profillerine uyum sağlayan kurumlar başarılı sayılabilir.


11. Soru

Halkla ilişkiler uygulayıcıları hangi yön­temleri kullanarak halkın beklentilerini öğrenebilir?

Cevap

Dilek/şikâyet kutuları ve danışma hatlarındaki bilgilerin değerlendirilmesi, anketler, referandumlar, medya analizleri bu yöntemlerden bazılarıdır.


12. Soru

Halkla ilişkilerin kurum ve halk arasında köprü gö­revi görebilmesi için neler gerekmektedir?

Cevap

Halkla ilişkilerin kurum ve halk arasında köprü gö­revi görebilmesi için hem kurum içinden kurumun isteklerini iyi algılamış olması hem de kamu ku­rumundan hizmet alan halkın beklentilerini doğ­ru değerlendirmiş olması gerekmektedir.


13. Soru

Halkla ilişkiler uygulayıcılarının halkın bek­lentilerini öğrenebilmek için kullandığı her bir yöntemin gerçek amaca ulaşıp ulaşmadığı nasıl anlaşılır?

Cevap

Halkla ilişkiler uygulayıcılarının halkın bek­lentilerini öğrenebilmek için kullandığı her bir yöntem ancak kurumun politikalarında gerçek bir dönüşümün yolunu açabilmiş ise gerçek amaca da ulaşılabilmiş demektir.


14. Soru

Halkın beklentilerini öğrenmeye yönelik araştırmaların amaçlarının özellikleri neler olmalıdır?

Cevap

Halkın beklentilerini öğrenmeye yönelik araştırmaların amaçları, ulaşılabilir, somut, ölçülebilir ve ekonomik olarak anlamlı (araştırmanın sonunda sağlancak fayda araştırmanın maliyetinden fazla) olmalıdır.


15. Soru

Kamu kurumlarında halkla ilişkiler fonksiyonu görevini yerine getirebilmek için sahip olunması gereken özellikler nelerdir?

Cevap

Kamu kurumlarında bir halkla ilişkiler fonksiyonu görevini yerine getirebilmek için yönetsel özerkliğe ve kendi kaynakları­na sahip olmalıdır.


16. Soru

Günümüzde Türkiye’de kamu kurum­larında halkla ilişkiler departmanı hangi başlıklarda örgütlenmiştir?

Cevap

Günümüzde Türkiye’de kamu kurum­larında halkla ilişkiler departmanı müşavirlik, mü­dürlük, başkanlık gibi başlıklarda örgütlenmiştir (Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı; İçişleri Ba­kanlığı Basın ve Hakla İlişkiler Müşavirliği; Devlet İstatistik Enstitüsü Haberleşme ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü).


17. Soru

Halkla ilişkiler hangi sorumlulukları yerine getiren departmanlardır?

Cevap

Halkla ilişkiler, konuya odaklı araştırmaların yapıl­dığı; toplanan verilerin analiz edildiği; analize uy­gun iletişim programlarının planlandığı ve tepe yö­neticisinin onayı ile uygulamaların gerçekleştirildiği departmanlardır.


18. Soru

Halkla ilişkiler uygulayıcısının yeterliliği konusunda başlıca referanslar nelerdir?

Cevap

Mesleki eğitim ve meslek deneyimi uygulayıcının yeterliliği konusunda başlıca referanslardır.


19. Soru

Kamuda bir kurumun itibarını etkileyen faktörler nelerdir?

Cevap

Tıpkı özel sektörde olduğu gibi, kamuda da bir kurumun bilinirliği, güvenirliği, meşruluğu ve al­gılanan performansı o kurumun itibarını doğrudan etkilemektedir.


20. Soru

Halkla ilişkilere gereken önemi veren kamu kurumlarının kazanımları nelerdir?

Cevap

Halkla ilişkilere gereken önemi veren kamu kurumları;

Meşruiyet kazanır, arzulanır,  krizlere karşı direnç kazanır ve bu kurumların  bilinirliği artar.


1. Soru

Kurumlar için bu çağın en önemli meselesi nedir?

Cevap

Kurumlar için bu çağın en önemli meselesinin halkın devlete karşı güveni­ni arttırmak olduğu anlaşılmıştır.

2. Soru

Kamu kurumlarını da özel sektör gibi etkin bir ilişki yönetimi stratejisini geliştirmeye zorlayan neden nedir?

Cevap

Özel sektörden pek de farklı olmayan bir biçim­de kamu kurumları da hizmetlerinin anlaşılmasına, tanınmasına ve bilinmesine ihtiyaç duymaktadır. Bu ihtiyaç kamu kurumlarını da etkin bir ilişki yönetimi stratejisini geliştirmeye zorlamaktadır.

3. Soru

Kamu kurumlarında halkla ilişkilerin fonksiyonu nedir?

Cevap

Kamu kurumlarında halkla ilişkiler, halk-yöneten ilişkisin­de dengeyi kuran, sadece doğru bilginin aktarımını değil, etkileşimi de kapsayacak iki yönlü ilişkilerin inşa edilmesini sağlayan bir fonksiyondur.

4. Soru

Kamu kurumlarındaki aşırı merkezi yapı hangi sorunları beraberinde getirmektedir?

Cevap

Sorunların çözümü için sürekli merkez­deki kamu kurumlarına başvurular, işlerin geç yü­rümesi ve sonuçlanmasına, çoğu zamansa tıkanma­sına neden olmaktadır (Yılmaz, 1997, s.402).Bu merkezi yapı beraberinde önemli bir sonucu daha getirmektedir; halkın aldığı hizmet yavaşladıkça kamusal halkla ilişkilerin hem örgütü tanıtmaya hem de itibarını korumaya yönelik tekniklerinin etkisi zayıflamaktadır.

5. Soru

Kamusal halkla ilişkilerin bürokratik yapı ve formaliteleri aşması için ne gereklidir?

Cevap

Kamusal halkla ilişkilerin bürokratik yapı ve formaliteleri aşması, kaynak bilgi teknolo­jilerini etkin biçimde kullanımının sağlamasından geçmektedir. Bilgi teknolojilerinin kullanımına ilişkin stratejiler geliştirmek, kamusal halkla iliş­kilerin de daha etkin bir biçimde varolmasını sağ­layacak önemli bir fırsat olarak durmaktadır.

6. Soru

E-devlet nasıl tanımlanan bir modeldir?

Cevap

Dijital devlet olarak da bilinen E-devlet kavramı kamu kurumlarının işleyişlerini elektronik ortamda yürütebilecekleri, iş akış süreçlerinin hızlanmasını, kırtasiye-nin azalmasını ve şeffaf yönetim anlayışını etkin kılan bir modeldir.

7. Soru

Halkın kamu kurumlarının halkla ilişkiler uygulamalarından hatta halkla ilişkiler de­partmanlarının varolduğundan bile habersiz olu­şunun nedenleri nelerdir?

Cevap

Bu duruma neden olan faktörlerin başında kamu kurumlarında varolan gizlilik ve içe dönük­lük sorunu gelmektedir.

8. Soru

Kamu kurumlarında teknik bir dilin ağır basmasına neden olan etken nedir?

Cevap

Yasalara ve yönetmeliklere bağlı olma du­rumu kamu kurumlarında teknik bir dilin ağır basmasına neden olmaktadır.

9. Soru

Halkla ilişkiler uygulayıcılarının görevi nedir?

Cevap

Halkla ilişkiler uygulayıcıları kamu kurumlarının uygulamalarını, işleyişini, sorunların hangi yolla ve nasıl çözüle­ceğine ilişkin halkı bilgilendirmekle yükümlüdür, kendileri de o kurumun bir birimi olarak gizliliği hem kurumun hem de halkın beklentilerini denge­leyerekşekilde çözüm üretebilmelidir.

10. Soru

Hangi kurumlar başarılı sayılabilir?

Cevap

Ger­çekten de sadece değişen koşullara, hizmet alanla­rın değişen profillerine uyum sağlayan kurumlar başarılı sayılabilir.

11. Soru

Halkla ilişkiler uygulayıcıları hangi yön­temleri kullanarak halkın beklentilerini öğrenebilir?

Cevap

Dilek/şikâyet kutuları ve danışma hatlarındaki bilgilerin değerlendirilmesi, anketler, referandumlar, medya analizleri bu yöntemlerden bazılarıdır.

12. Soru

Halkla ilişkilerin kurum ve halk arasında köprü gö­revi görebilmesi için neler gerekmektedir?

Cevap

Halkla ilişkilerin kurum ve halk arasında köprü gö­revi görebilmesi için hem kurum içinden kurumun isteklerini iyi algılamış olması hem de kamu ku­rumundan hizmet alan halkın beklentilerini doğ­ru değerlendirmiş olması gerekmektedir.

13. Soru

Halkla ilişkiler uygulayıcılarının halkın bek­lentilerini öğrenebilmek için kullandığı her bir yöntemin gerçek amaca ulaşıp ulaşmadığı nasıl anlaşılır?

Cevap

Halkla ilişkiler uygulayıcılarının halkın bek­lentilerini öğrenebilmek için kullandığı her bir yöntem ancak kurumun politikalarında gerçek bir dönüşümün yolunu açabilmiş ise gerçek amaca da ulaşılabilmiş demektir.

14. Soru

Halkın beklentilerini öğrenmeye yönelik araştırmaların amaçlarının özellikleri neler olmalıdır?

Cevap

Halkın beklentilerini öğrenmeye yönelik araştırmaların amaçları, ulaşılabilir, somut, ölçülebilir ve ekonomik olarak anlamlı (araştırmanın sonunda sağlancak fayda araştırmanın maliyetinden fazla) olmalıdır.

15. Soru

Kamu kurumlarında halkla ilişkiler fonksiyonu görevini yerine getirebilmek için sahip olunması gereken özellikler nelerdir?

Cevap

Kamu kurumlarında bir halkla ilişkiler fonksiyonu görevini yerine getirebilmek için yönetsel özerkliğe ve kendi kaynakları­na sahip olmalıdır.

16. Soru

Günümüzde Türkiye’de kamu kurum­larında halkla ilişkiler departmanı hangi başlıklarda örgütlenmiştir?

Cevap

Günümüzde Türkiye’de kamu kurum­larında halkla ilişkiler departmanı müşavirlik, mü­dürlük, başkanlık gibi başlıklarda örgütlenmiştir (Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı; İçişleri Ba­kanlığı Basın ve Hakla İlişkiler Müşavirliği; Devlet İstatistik Enstitüsü Haberleşme ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü).

17. Soru

Halkla ilişkiler hangi sorumlulukları yerine getiren departmanlardır?

Cevap

Halkla ilişkiler, konuya odaklı araştırmaların yapıl­dığı; toplanan verilerin analiz edildiği; analize uy­gun iletişim programlarının planlandığı ve tepe yö­neticisinin onayı ile uygulamaların gerçekleştirildiği departmanlardır.

18. Soru

Halkla ilişkiler uygulayıcısının yeterliliği konusunda başlıca referanslar nelerdir?

Cevap

Mesleki eğitim ve meslek deneyimi uygulayıcının yeterliliği konusunda başlıca referanslardır.

19. Soru

Kamuda bir kurumun itibarını etkileyen faktörler nelerdir?

Cevap

Tıpkı özel sektörde olduğu gibi, kamuda da bir kurumun bilinirliği, güvenirliği, meşruluğu ve al­gılanan performansı o kurumun itibarını doğrudan etkilemektedir.

20. Soru

Halkla ilişkilere gereken önemi veren kamu kurumlarının kazanımları nelerdir?

Cevap

Halkla ilişkilere gereken önemi veren kamu kurumları;

Meşruiyet kazanır, arzulanır,  krizlere karşı direnç kazanır ve bu kurumların  bilinirliği artar.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.