Açıköğretim Ders Notları

Lojistikte Teknoloji Kullanımı Dersi 8. Ünite Sorularla Öğrenelim

Açıköğretim ders notları öğrenciler tarafından ders çalışma esnasında hazırlanmakta olup diğer ders çalışacak öğrenciler için paylaşılmaktadır. Sizlerde hazırladığınız ders notlarını paylaşmak istiyorsanız bizlere iletebilirsiniz.

Açıköğretim derslerinden Lojistikte Teknoloji Kullanımı Dersi 8. Ünite Sorularla Öğrenelim için hazırlanan  ders çalışma dokümanına (ders özeti / sorularla öğrenelim) aşağıdan erişebilirsiniz. AÖF Ders Notları ile sınavlara çok daha etkili bir şekilde çalışabilirsiniz. Sınavlarınızda başarılar dileriz.

Lojistik Sektöründe Teknoloji Uygulamaları

1. Soru

Depo neye denir?

Cevap

Belirli bir dönem süresince içinde malzemeleri tutmak veya stoklamak için kullanılan özel amaçlı yapılardır.


2. Soru

Depoları kimler kullanır?

Cevap

Üreticiler, ticari işletmeler, ithalat ve ihracat firmaları, toptan satıcılar, nakliye firmaları, lojistik firmaları vb. gibi pek çok sektör tarafından kullanılır.


3. Soru

Akıllı depo nedir?

Cevap

Depolama, taşıma, elleçleme, otomatik tanıma ve veri toplama alanlarında gelişmiş sistemleri içeren ve farklı sistemlerin ortak şekilde hareket etmesini sağlayan ve kontrol eden bir yazılım sisteminin kullanıldığı depolara verilen ortak isimdir.


4. Soru

Akıllı depo sistemleri nasıl bir yapıya sahiptir?

Cevap

Akıllı depo sistemleri tümleşik bir yapıdır. Sistem içerisinde depolanacak ürüne ya da ürünlere uygun depo raf sistemi, maksimum depolama yapacak şekilde projelendirme, otomatik stoklama ve erişim sistemi ile konveyör sisteminin bu yapının içerisine yerleştirilmesi ve depo çalışma prensiplerine uygun olarak uyarlanmış otomasyon yazılımının entegre çalışması, sistemin verimliliği ile doğrudan ilintilidir.


5. Soru

Akıllı depo sistemi genel olarak hangi bileşenlerden oluşur?

Cevap

? Malzemeleri hızlı şekilde raflara yerleştirecek ve gerekli olduğunda otomatik olarak raflardan alarak konveyörün başına getirebilecek bir Otomatik Stoklama / Erişim Sistemi, ? Malzeme ya da malzemenin içine konulduğu ambalajlarda bulunan ve içinde malzeme ile ilgili her türlü bilgiyi ihtiva eden etiketler ve bu etiketleri okuyarak işleyen bir RFID sistemi, ? Malzemelerin kabulünde ya da sevkiyatında, depo içerisinde hareket etmesini sağlayan ayrıştırmalı konveyör sistemi ya da otomatik yönlendirmeli araç sistemi, ? Standart depo yönetim işlevleri ile birlikte, yukarıda belirtilen sistemleri sorunsuz bir şekilde entegre eden ve çalıştıran bir depo yönetim sistemi yazılımı.


6. Soru

Akıllı depoların sağladığı faydalar nelerdir?

Cevap

? Operatöre bağlı hataların ortadan kalkması, ? Boşaltma, yerleştirme, toplama ve yükleme gibi işlemlerin daha hızlı şekilde yapılması, ? Etkin bir depo içi taşıma ile hem hız artışı, hem de gereksiz hareketlerin elimine edilmesi, ? İlk seferde doğru yapma yüzdesinin artması, ? Depo içindeki kaynakların etkin şekilde kullanılması ile, akıllı depolar, özellikle karmaşık operasyonlarda, hızlı bir şekilde yatırımı artıya geçirmektedir. İlaç, gıda, otomotiv sektörlerinin dışında özellikle üçüncü parti taşımacılık hizmeti veren ambar, kargo ve nakliye firmalarının zaten asli işi depo ve lojistik kanalları olduğundan dolayı akıllı depo sistemleri asli iş kollarında çok büyük oranda kayda değer tasarruflar sağlamaktadır ve sağlayacaktır.


7. Soru

Otomatik stoklama/erişim sistemi (OS/ES) nedir?

Cevap

Otomatik Stoklama / Erişim Sistemleri (OS/ES); tanımlanmış bir otomasyon derecesinde, tam, doğru ve hızlı bir şekilde malzemeleri alan, stoklayan ve erişen ekipman ve kontrollerin bir bileşimidir.


8. Soru

OS/ES nerelerde kullanılır?

Cevap

OS/ES’leri her bir farklı uygulama için özel olarak planlanır ve karmaşıklığı, kontrolü otomatik olmayan, göreceli olarak küçük, mekanik sistemlerden; fabrika veya ambar işlemleri ile tam olarak bütünleşmiş çok güçlü bilgisayar kontrollü sistemlere kadar uzanır.


9. Soru

OS/ES’in yapısı nasıldır?

Cevap

OS/ES bir veya daha fazla stoklama/erişim (S/E) makinesinin çalıştığı stoklama koridorlarından oluşur. S/E makinesi, stoklanacak olan malzemeleri giriş istasyonundan raftaki stok noktasına ve erişilecek olan malzemeleri erişim noktalarından alarak çıkış istasyonuna taşımada kullanılır. Genellikle koridor başına bir S/E makinesi kullanılmakla beraber, bir koridorda birden fazla S/E makinesinin kullanıldığı veya birden fazla koridorda çalışan bir S/E makinesinin olduğu sistemler de mevcuttur. Bir koridorun her iki tarafında stoklanacak malzemelerin konacağı stok rafları bulunur. OS/E sistemlerinin terminolojisinde giriş ve çıkış istasyonları çoğunlukla alma ve bırakma (A&B, Pickup & Deposit [P&D]) istasyonları olarak da kullanılır.


10. Soru

Esnek üretim sistemi nedir?

Cevap

Otomatik yönlendirmeli araç sistemi ve otomatik stoklama/ erişim sisteminin oluşturduğu bütünleşik bir sistem olan Esnek Üretim Sistemi (EÜS, Flexible Manufactoring System [FMS]), düşük – orta hacimde ve orta – yüksek çeşitlilikte ürünler üretmek için etkili bir üretim sistemidir.


11. Soru

OS/ES hangi bileşenlerden oluşur?

Cevap

? Bir depolama aracı (örneğin; palet rafı) ? Depolama araçlarını uygulayan depolama ve yükleme makineleri ? İç besleme ve dış besleme sistemleri (örneğin; çatal kaldıraçlı ekipmanlar, taşıyıcılar, AGV’ler) ? Ekipman kontrol yazılımı


12. Soru

Bir OS/ES içindeki depolama/yükleme (S/R) makinesi nasıl çalışır?

Cevap

Bir OS/ES içindeki depolama/yükleme (S/R) makinesi dar geçit içinde çalışır, geçidin her iki tarafındaki slot raflara hizmet ederek aynı zamanda yatay (geçit boyunca) ve dikey (yukarı aşağı raf) yönlerde hareket edebilir.


13. Soru

OS/ES türleri nelerdir?

Cevap

? Birim yük OS/ES ? Küçük yük OS/ES ? Kişi kontrollü OS/ES ? Otomatik parça erişim sistemleri ? Derin geçit OS/ES ? Kutu bölüştürme sipariş toplama sistemi


14. Soru

Birim yük OS/ES nedir ve özellikleri nelerdir?

Cevap

Paletler veya diğer standart taşıyıcılar üzerinde stoklanan birim yükleri saklamak üzere tasarlanmış, tipik olarak büyük bir otomatik sistemdir. Genellikle yükler birim başına 250 kg’ın üzerindedir. Sistem bilgisayar kontrollüdür; stoklama/erişim makinesi otomatiktir ve birim yükleri taşımak üzere tasarlanmıştır. S/E makinesi genellikle zeminde bir ray üzerinde hareket eder. Birim yük OS/ES tüm OS/ES’leri temsil eden bir sistem olarak tanımlanır. Diğer OS/E sistemleri, birim yük OS/ES türleri olarak düşünülebilir.


15. Soru

Küçük yük OS/ES ne için tasarlanmıştır ve özellikleri nelerdir?

Cevap

Küçük yük OS/ES çekmeceler veya kutularda bulunan, araç ve gereçler ile tek parçalar gibi küçük yükleri saklamak için tasarlanmıştır. S/E makinesi kutulara erişmek ve parçaları kutunun içinden alabilmek için kutuyu koridor sonunda bulunan A&B istasyonuna götürmek üzere tasarlanır. Daha sonra kutu veya çekmece S/E makinesi tarafından sistemdeki yerine geri götürülür. Küçük yük OS/ES genellikle birim yük OS/ES’den daha küçüktür ve sistem çoğunlukla stoklanan parçaların güvenliği için kapalıdır. Stok miktarının otomatik olmayan sistemler için çok yüksek, birim yük sistemleri için çok düşük olduğu durumlarda küçük yük OS/ES’lerin kullanılması uygundur. Düşük yatırım maliyetleri ve küçük parça saklama esnekliği sayesinde endüstride popüler bir seçimdir.


16. Soru

Kişi kontrollü OS/ES’in özelliği nedir?

Cevap

Kişi kontrollü OS/ES (Man-on-board AS/RS), sistemdeki tek parçaları stoklamak ve bu parçalara erişmek için alternatif bir yaklaşım sunar. Küçük yük OS/E sistemleri kutunun tamamını alma istasyonuna getirirken, kişi kontrollü sistem stok yerlerinden direkt olarak tek parçaları almaya izin verir. Bu, sistemin işlem süresini azaltmak için bir fırsat verir. Operatör parçaları seçerek bir modül içine yerleştirebilir, daha sonra bu modüller koridor sonundaki G/Ç noktasına ya da götürücüye S/E makinesi ile taşınır. Kişinin bulunduğu platform ağır parçaları taşımada kolaylık sağlayan, bazıları otomatik, ek aygıtlar içerir.


17. Soru

Otomatik parça erişim sisteminin özelliği nedir?

Cevap

Otomatik parça erişim sistemleri (Automated item retrieval systems), ise tek parçaların veya küçük birim yüklerin erişimi için tasarlanmıştır. Ancak, parçalar kutu veya çekmecelerden çok tek sıra geçitlerde stoklanır. Bir parçaya erişileceği zaman, çıkış istasyonuna götürmek için parçanın bulunduğu geçitten, konveyöre bırakılır. Her geçitte bulunan parça miktarı genellikle erişim sisteminin arka tarafından parça akışı ile sağlanır. Bu sebeple, ilk giren ilk çıkar stok kontrolüne izin verir.


18. Soru

Derin geçit OS/ES nedir ve özelliği nedir?

Cevap

Büyük miktarlar stoklandığında; ancak farklı tipte malzeme sayısının göreceli olarak küçük olduğu durumda kullanılan yüksek yoğunluklu birim yük stoklama sistemidir. Her birim yüke koridordan doğrudan erişmek yerine, derin geçit sistemi on veya daha fazla yükü, bir yük sonrakinin arkasında olacak şekilde, tek bir rafta stoklar. Her bir raf, bir taraftan giriş diğer taraftan da çıkış olan akış için tasarlanmıştır. Yükler, rafın bir tarafından erişim için özel tasarlanmış S/E makinesi ile alınır. Raf sisteminin giriş tarafında birim yüklerin girişinde özel bir makine kullanılır.


19. Soru

Kutu bölüştürme sipariş toplama sisteminin özelliği nedir?

Cevap

AS/RS’ye benzemeyen kutu bölüştürme sipariş toplama sistemi; parçaların tamamen otomatik bireysel toplanmasını sağlar. İki genel kutu bölüştürme sipariş sistemi kategorileri; robot bazlı sistemler ve hazne/dağıtıcı bazlı sistemlerdir. Robot bazlı sistemler, robot toplama ve yerleştirme paletlerin yapısıyla aynıdır. Hazne/dağıtıcı bazlı sistemler, otomat makinelere benzer ama daha geniş skalası vardır. A-Çerçeve dağıtıcı sistemi eczacılık dağıtım merkezlerinde popülerdir; parçaları konteynerin içine taşıyan kayış üzerine dağıtılırlar.


20. Soru

OS/ES sisteminin avantajları nelerdir?

Cevap

Mevcut ve potansiyel pazardan gelen her türlü mal, ürün talebine kolaylıkla cevap verme imkânı sağlar. ? Tüm işlemlerin seri şekilde yapılmasını sağlar. ? Aşırı veya yetersiz depolama riskini sıfıra indirir. ? Maksimum yer kullanımı sağlar. ? İşçi maliyetini düşürür. ? Gelişmiş güvenlik sayesinde iş kazalarını azaltır. ? Ürün çeşitliliğinde esnekliği arttırır. ? Kusursuz bir envanter kontrolü ve yönetimini sağlar. ? Seri depolama ve boşaltma imkânı sağlar. ? Hurda miktarını azaltır. ? Işık, güç ve ısı maliyetlerinde azaltır. ? Doğru parça, alet ve paletin doğru yerde ve doğru zamanda olmasını sağlayarak JIT a yardımcı olur. ? Diğer sistemlerle (AGV,FMS…) entegre bir şekilde çalışır. ? İşletmenin üretim, depolama ve lojistik ayağında etkin bir verimliliğe ulaştırır. ? Fabrikalarda, imalathanelerde, depolarda kullanılmak üzere her türlü yedek parçanın, aletlerin ve takımların, dosyaların, cihazların kontrollü bir biçimde depolanabilmesini sağlar. ? Kuruldukları alanı, 3 boyutlu ve efektif bir biçimde değerlendirme özelliği vasıtasıyla, azami yer tasarrufu sağlar. ? Özellikle elektronik devre elemanlarını güvenli bir şekilde depolanmasını sağlamak amacıyla tamamıyla anti statik bir yapı içermektedir. ? Otomatik Depolama Sistemi ile eşzamanlı çalışabilen Lojistik Denetim Yazılımı, depolanan malzemeler hakkında her türlü bilgiyi bulundurup kullanıcıların bu verilere istedikleri an ulaşabilmesine imkân sağlar.


21. Soru

OS/ES sisteminin dezavantajları nelerdir?

Cevap

? Kurulacak sistemin maliyeti oldukça yüksektir. ? Sisteme tam uyum gösterebilecek yazılım geliştirmek güçtür. ? Sistemde çalışacak personel bulma ve bunları eğitme güçlüğü vardır. ? Otomasyon sonucu personel miktarında azalma olacaktır. Bu personeli tekrar istihdamında zorluklarla karşılaşılabilinir. ? Sermayesi yeterli olmadığından sistemi kuramayan işletmeler rekabet gücünü kaybedebilir. ? Teknolojik gelişmeler işletmeyi sık sık revizyona girmek durumunda bırakabilir.


22. Soru

Otomatik yönlendirmeli araçlar (OYA) nedir?

Cevap

Otomatik yönlendirmeli araçlar (Auto Guided Vehicles – AGV) elektrik ile çalışan sürücüsüz bilgisayarla kontrol edilen araçlardır. Konveyörler gibi sistemler için birer kontrol sistemidirler.


23. Soru

Otomatik yönlendirmeli araçlar nerede kullanılır?

Cevap

Tipik uygulamaları mal kabul alanından stok alanına veya ayrım sahasına taşıma işlemidir.


24. Soru

OYA’lara veriler nasıl iletilir?

Cevap

OYA’lara veriler radyo sinyalleri ile iletilir. Bu şekilde araçlar birçok yönde kullanılabilmektedir. Bir yöntem bir kablo etrafında manyetik alan oluşturan bir elektrik akımı taşıyan zemin altı kablolama yöntemidir. Gövde üstü sensörler raylardan ya da rotadan herhangi bir sapma olup olmadığını kontrol ederler ve doğrulama sinyalleri dümenleme motoruna iletilir ve araç geri gelir. Diğer sistemde ise depo zeminine gömülmüş mıknatıslar bulunur ve optik kılavuz boyalı çizgiler veya lazer kılavuzlu sistemler bulunur. Araçlar yolları üzerinde herhangi bir insan ya da cisim algıladıklarında dururlar.


25. Soru

OYA’ların özelliği nelerdir?

Cevap

Genelde araçların hepsi yatay taşıma amaçlı kullanılmaktadır. Paletlerin dikey taşınması için başka kaldırma mekanizmaları gerekir. Bu mekanizmalar aşağıdaki bölümlerde açıklanacaktır. Ancak, bu araçların birçoğu depo içerisinde paletlerin yatay taşınmasında da kullanılmaktadır. OYA’lar operatöre ihtiyaç duymaz. OYA’lar az ve orta boşluklu alanlarda kullanılır ayrıca uzun mesafeli malzeme taşımada da yararlanılır. (Örneğin esnek imalat sistemleri içerisinde (FMS) çalışma hücreleri arasındaki taşıma)


26. Soru

OYA’lar nasıl kontrol edilir?

Cevap

OYA sistemleri için iki farklı kontrol sistemi mevcuttur: ? Önceden belirlenmiş yol: Fiziksel kontrollü yol (örneğin; kablo, bant, boya) yere konularak kontrol edilebilir. ? Serbest-Yol: Fiziksel kontrolün kullanılmadığı yol, böylece aracın gidiş yönü bilgisayar programıyla kolaylıkla değiştirilir. Fakat kesin pozisyon bilgileri (örneğin, lazer kullanılarak) hareket hesabı hatalarını düzeltmek için gereklidir.


27. Soru

Otomatik yönlendirilen araç türleri nelerdir?

Cevap

? Çekici OYA ? Birim yükleme OYA ? Montaj amaçlı OYA ? Hafif yük OYA ? Çatallı OYA


28. Soru

Çekici OYA’nın özelliği nedir?

Cevap

Arka arkaya birkaç aleti çekmede kullanılır. Normal çekicinin otomatik versiyonudur. Arkasında takılan aletler genellikle manuel olarak bağlanır. İlk OKA türlerinden olduğu için bugün itibariyle kullanımı azalmıştır.


29. Soru

Birim yükleme OYA’nın özelliği nedir?

Cevap

Manuel ya da otomatik olarak yükleme yapılabilen platformu vardır. Platform otomatik taşıyıcı ya da kaldıraç/indirgeç mekanizmasına sahiptir. Genellikle 1.2 metreye iki metrelik alanda 450 ila 900 kg arası yük taşıyabilir. Genellikle OKA sistemi içerisinde 10 araçtan daha azdır.


30. Soru

Montaj amaçlı OYA ne amaçla kullanılır?

Cevap

Montaj platformları olarak kullanılır. (Örneğin; araba iskeletleri, motorlar, araç gereçler)


31. Soru

Hafif yük OYA ne amaçla kullanılır?

Cevap

Hafif yükler için kullanılır (


32. Soru

Çatallı OYA’nın özelliği nedir?

Cevap

Karşı dengeli dar koridor eyerli ve yandan yüklemeli versiyonları mevcuttur. Genellikle çatallar palet ara yüzeyleri için sensörlüdür.


33. Soru

Otomatik yönlendirilen araçların temel bileşenleri nelerdir?

Cevap

? Araç: Bir operatör olmadan sistem içinde malzeme taşınmasında kullanılır. ? Yönlenme yolu: Yol boyunca aracın hareketini yönlendirir. ? Kontrol ünitesi: Kontrol ünitesi araç, stok ve hareket üzerinde geri beslemeyi içeren operasyon sistemini gösterir ve yönlendirir. ? Bilgisayar Ara yüzü: Ana bilgisayar ve diğer bilgisayar, otomatik depolama esnek imalat sistemleri gibi sistemler arasında bağlantı kurar. ? Yönlendirme sistemi: Önceden tasarlanmış yol üzerinde aracı tutmak içindir. Bunun en temel avantajı konveyör ve zincir sistemi gibi sabit yol belirlemesi yerine kolayca yolun değiştirilebilmesidir. Çeşitleri: Tel yönlendirmeli, optik yönlendirmeli, lazer yönlendirmeli vb. olabilir.


34. Soru

Otomatik yönlendirmeli araçlarda en yaygın olarak kullanılan güvenlik önlemleri nelerdir?

Cevap

? Aracın önüne ve arkasına sarı ışıklar yerleştirilir. Araç harekete hazır olunca ve hareket ederken bu ışıklar yanar. ? Araç hareket halindeyken sesli uyarı yapılır. ? Aracın altına herhangi bir yabancı cisim kaçmaması ya da bir insana çarpması durumunda, el, kol gibi uzuvların aracın altına girmemesi için yanlarda süpürgelikler bulunur. ? Her araçta emniyet frenleri vardır. ? Aracın üzerinde acil durdurma düğmeleri vardır. ? Aracın bataryası zayıfladığında sistem yöneticisinin bilgisayarına uyarı mesajı gönderilir. ? Aracın altında yolu temiz tutmak ve çipleri korumak için fırça ve silindirler bulunur. ? Aracın seyir güzergahı, zemine çizilir, güzergâh üzerine görsel uyarıcılar konur.


35. Soru

Otomatik yönlendirilen araçların avantajları nelerdir?

Cevap

OYA’lar diğer malzeme aktarma sistemlerine pek çok avantaja sahiptir. Bunlar; ? İzlenecek yol esnektir. ? Yüksek güvenilirlik söz konusudur. ? Diğer sistemlerle kolay bağlantı kurar. ? Kaynaktan faydalanma yüksektir. ? Malzeme akışı ve üzerindeki kontrol fazladır. ? Malzeme taşınması daha az gürültülüdür.


36. Soru

Hacim ve ağırlık ölçüm sistemlerinde temel olarak ne kullanılır?

Cevap

Hacim ve Ağırlık Ölçüm Sistemleri’nin temelinde lazer sensörler vardır. Bu sensörler, hedefteki koliyi hızlı bir şekilde tarayarak boyutlarını belirler ve hacmini hesaplar. Kolinin üstüne konulduğu alan aslında bir tartıdır ve anında kolinin ağırlığını ölçerek kayıt eder. Bu bilgiler, kolaylıkla cihazdan bilgisayar yazılımına aktarılabilir. Gelişmiş sistemlerde, aynı zamanda bir barkod okuyucu bulunur. Barkod okuyucu da kolinin üzerindeki barkodu okuyarak, kolinin kimliğine ulaşır ve tüm bilgiler eksiksiz olarak elde edilebilir.


37. Soru

Hacim ve ağırlık ölçüm sistemleri genelde kaça ayrılır?

Cevap

Hacim ve Ağırlık Ölçüm Sistemleri genel olarak ikiye ayrılır. Çok sayıda kolinin işlem gördüğü lojistik merkezlerinde konveyörlü tam otomatik sistem kullanılırken daha küçük ölçekli işletme ve şubeler için manuel sistemler kullanılabilir.


38. Soru

Ürün teslimat sistemlerinin özellikleri nelerdir?

Cevap

Ürün teslimat sistemleri (Proof of Delivery- POD), son kullanıcıya yapılan bir kargo teslimatından sonra, alıcının kargoyu teslim aldığının kayıt altına alınması ve bu bilginin göndericiye iletilmesi sürecini içerir. Günümüzde kargo şirketleri teslimatlarda kablosuz el terminali ya da el bilgisayarı kullanmaktadır. Bu cihazları kullanmanın çeşitli faydaları vardır. Bilgisayar yazılımı ile; alıcının adresi, kimlik bilgileri, teslim edilecek koli bilgisi, teslimata çıkan kuryenin elindeki el terminaline aktarılır. Kurye teslimat boyunca, evraklarla uğraşmadan, el terminali yardımıyla, tüm işlemlerini yapabilir. Teslimattan sonra, yine el terminali kullanılarak teslim alan kişi, teslimat saati gibi bilgiler sisteme işlenir. Gelişmiş sistemlerde, koliyi teslim alan kişinin imzası dahi alınabilir. Alınan bu bilgiler, anında merkezi bilgisayar yazılımına iletilir, hem sevkiyat tamamlandı olarak kayıt edilir hem de gönderici, gönderdiği kolinin sorunsuz bir şekilde alıcının eline geçtiğinden emin olur.


39. Soru

Sayısal arşiv ve doküman yönetim sistemlerinin özellikleri nelerdir?

Cevap

Bir lojistik servis sağlayıcı için belge akışı son derece önemlidir. Müşterilerden alınan irsaliyeler, ürün alımında düzenlenen ambar tesellüm fişleri, taşıma irsaliyeleri, toplu taşıma irsaliyeleri, gümrük belgeleri, iade fişleri, hasarlı ürünler için sigorta evrakları gibi günlük işleyişte çok sayıda belge üretilir. Kanunlara uygunluk açısından her bir belgenin saklanması gereken belirli bir süre vardır. Bunun yanında, müşterilere doğru raporlama yapabilmek ya da geçmişe yönelik sorunları çözebilmek için, lojistik firmalarında iyi bir arşivleme sisteminin olması gerekir. Gelişen teknoloji ile birlikte, sayısal arşiv ve doküman yönetim sistemleri ortaya çıkmıştır. Bu sistemler, kağıtsız ofis ortamında dokümanların hızlı, kolay ve güvenli şekilde organizasyonu, yönetimi ve erişimini mümkün hale getirir. Amaç, doğru bilgiyi ve belgeyi, doğru kişiye, doğru zamanda, en az maliyetle iletebilmektir. Sistemlerin işleyişinde, belgeler çeşitli tipteki tarayıcılar ile taranır ve veri tabanına aktarılır. Bu tarayıcılar, piyasada kolaylıkla bulunabilecek standart tarayıcılar olabileceği gibi, dakikada binlerce dokümanı tarayabilen endüstriyel tarayıcılar da olabilir


40. Soru

Sesli yönetilen depolar ilk olarak ne zaman geliştirildi ve özellikleri nelerdir?

Cevap

Sesli yönetilen depolar, ilk olarak 1990’ların başında geliştirildi. Bu depoların işleyişi için her bir operatöre, ses tanıma ve ses çıkış (kulaklık) özelliği olan bir kablosuz cihaz verilir. Bu cihazlarda ekran ya da klavye olmaz, operatörler cihazları kulaklık ve mikrofon yardımıyla kullanır. Cihazlar, Genel Lojistik Yazılımları ünitesinde ele aldığımız Depo Yönetim Sistemlerinin bir parçası olarak kullanılır. iş emirleri operatörlere kulaklık aracılığıyla sesli olarak iletilir. Sistemin avantajlarından birisi, operatörün herhangi bir kâğıt ya da cihaz taşımaması nedeniyle, iki elini de ürün toplama ya da yerleştirme için kullanabilmesidir. Bilgisayar ve operatör arasındaki iletişim, sınırlı sayıda ve belirlenmiş kelimeler aracılığıyla sağlanır.


41. Soru

Işıkla yönlendirilen depoların özellikleri nelerdir?

Cevap

Işıkla yönlendirilen depoların çalışma prensibi, sesli yönetilen depolara çok benzer. Amaç, operatörü hatasız bir şekilde ürün toplamaya yönlendirmektir. Depo içerisinde her rafa bir görsel uyarı cihazı yerleştirilir. Bu uyarı cihazları üzerinde çeşitli karakterler gösteren dijital cihazlar olabileceği gibi, sarı, kırmızı, mavi gibi farklı renklerde yanan lambalar da olabilir. Depo yönetim sisteminden operatöre bir iş emri aktarıldığında, sistem otomatik olarak iş emrindeki rafta bulunan görsel uyarı cihazını çalıştırır. Operatör bu şekilde hızlıca doğru rafa gidebilir.


42. Soru

Lojistik sektöründe akıllı depo nedir?

Cevap

Akıllı depo; depolama, taşıma, elleçleme, otomatik tanıma ve veri toplama alanlarında gelişmiş sistemleri içeren ve farklı sistemlerin ortak şekilde hareket etmesini sağlayan ve kontrol eden bir yazılım sisteminin kullanıldığı depolara verilen ortak isimdir.


43. Soru

Akıllı depo sisteminin bileşenleri nelerdir?

Cevap

Akıllı depo sistemi genel olarak aşağıdaki bileşenlerden oluşur: • Malzemeleri hızlı şekilde raflara yerleştirecek ve gerekli olduğunda otomatik olarak raflardan alarak konveyörün başına getirebilecek bir Otomatik Stoklama / Erişim Sistemi, • Malzeme ya da malzemenin içine konulduğu ambalajlarda bulunan ve içinde malzeme ile ilgili her türlü bilgiyi ihtiva eden etiketler ve bu etiketleri okuyarak işleyen bir RFID sistemi, • Malzemelerin kabulünde ya da sevkiyatında, depo içerisinde hareket etmesini sağlayan ayrıştırmalı konveyör sistemi ya da otomatik yönlendirmeli araç sistemi, • Standart depo yönetim işlevleri ile birlikte, yukarıda belirtilen sistemleri sorunsuz bir şekilde entegre eden ve çalıştıran bir depo yönetim sistemi yazılımı.


44. Soru

Akıllı depolar hangi durumlarda hızlı bir şekilde yatırımı artıya geçirmektedir?

Cevap

Bir akıllı depo oluşturmak; hem teknolojik ekipmanların pahalı olması, hem de farklı sistemlerin entegrasyonu için ileri mühendislik çalışmalarının yapılmasına ihtiyaç duyması nedeniyle pahalı bir yatırımdır. Ancak, • Operatöre bağlı hataların ortadan kalkması, • Boşaltma, yerleştirme, toplama ve yükleme gibi işlemlerin daha hızlı şekilde yapılması, • Etkin bir depo içi taşıma ile hem hız artışı, hem de gereksiz hareketlerin elimine edilmesi, • İlk seferde doğru yapma yüzdesinin artması, • Depo içindeki kaynakların etkin şekilde kullanılması ile, akıllı depolar, özellikle karmaşık operasyonlarda, hızlı bir şekilde yatırımı artı- ya geçirmektedir.


45. Soru

Otomatik Stoklama / Erişim Sistemlerini (OS/ES) kısaca açıklayınız.

Cevap

Otomatik Stoklama / Erişim Sistemleri (OS/ES); tanımlanmış bir otomasyon derecesinde, tam, doğru ve hızlı bir şekilde malzemeleri alan, stoklayan ve erişen ekipman ve kontrollerin bir bileşimidir.


46. Soru

Stoklama/erişim (S/E) makinesinin kullanım amacı nedir?

Cevap

S/E makinesi, stoklanacak olan malzemeleri giriş istasyonundan raftaki stok noktasına ve erişilecek olan malzemeleri erişim noktalarından alarak çıkış istasyonuna taşımada kullanılır.


47. Soru

Otomatik Stoklama / Erişim Sistemlerinin (OS/ES) bileşenleri nelerdir?

Cevap

OS/ES (Şekil 8.1) şu bileşenlerden oluşur: • Bir depolama aracı (örneğin; palet rafı) • Depolama araçlarını uygulayan depolama ve yükleme makineleri • İç besleme ve dış besleme sistemleri (örneğin; çatal kaldıraçlı ekipmanlar, taşıyıcılar, AGV’ler) • Ekipman kontrol yazılımı


48. Soru

Otomatik Stoklama / Erişim Sistemlerinin (OS/ES) seçimi ve uygulaması yaparken ürünle ilgili hangi noktalara dikkat edilmelidir?

Cevap

OS/ES seçimi ve uygulaması yaparken, aşadaki maddeler mutlaka dikkate alınmalıdır: • Ürünlerin özellikleri • Ürün adedi • Ortalama ürün devir hızı • Ürün prosesi • Mevcut depolama alanı


49. Soru

Birim yük otomatik stoklama / erişim sistemleri (OS/ES) nedir? Açıklayınız.

Cevap

Birim yük OS/ES (Şekil 8.2), paletler veya diğer standart taşıyıcılar üzerinde stoklanan birim yükleri saklamak üzere tasarlanmış, tipik olarak büyük bir otomatik sistemdir. Genellikle yükler birim başına 250 kg’ın üzerindedir. Sistem bilgisayar kontrollüdür; stoklama/erişim makinesi otomatiktir ve birim yükleri taşımak üzere tasarlanmıştır. S/E makinesi genellikle zeminde bir ray üzerinde hareket eder. Birim yük OS/ES tüm OS/ES’leri temsil eden bir sistem olarak tanımlanır. Diğer OS/E sistemleri, birim yük OS/ES türleri olarak düşünülebilir.


50. Soru

Küçük yük otomatik stoklama / erişim sistemleri (OS/ES) nedir? Açıklayınız.

Cevap

Küçük yük OS/ES (Şekil 8.3), çekmeceler veya kutularda bulunan, araç ve gereçler ile tek parçalar gibi küçük yükleri saklamak için tasarlanmıştır.


51. Soru

Otomatik parça erişim sistemlerinin kullanım amacı nedir?

Cevap

Otomatik parça erişim sistemleri (Automated item retrieval systems), ise tek parçaların veya küçük birim yüklerin erişimi için tasarlanmıştır.


52. Soru

Derin Geçit otomatik stoklama / erişim sistemleri (OS/ES) nedir? Açıklayınız.

Cevap

Derin Geçit OS/ES (Şekil 8.4), büyük miktarlar stoklandığında; ancak farklı tipte malzeme sayısının göreceli olarak küçük olduğu durumda kullanılan yüksek yoğunluklu birim yük stoklama sistemidir. Her birim yüke koridordan doğrudan erişmek yerine, derin geçit sistemi on veya daha fazla yükü, bir yük sonrakinin arkasında olacak şekilde, tek bir rafta stoklar. Her bir raf, bir taraftan giriş diğer taraftan da çıkış olan akış için tasarlanmıştır. Yükler, rafın bir tarafından erişim için özel tasarlanmış S/E makinesi ile alınır. Raf sisteminin giriş tarafında birim yüklerin girişinde özel bir makine kullanılır.


53. Soru

Otomatik Stoklama / Erişim Sistemlerinin (OS/ES) avantajları nelerdir?

Cevap

  • Mevcut ve potansiyel pazardan gelen her türlü mal, ürün talebine kolaylıkla cevap verme imkânı sağlar. • Tüm işlemlerin seri şekilde yapılmasını sağlar. • Aşırı veya yetersiz depolama riskini sıfıra indirir. • Maksimum yer kullanımı sağlar. • İşçi maliyetini düşürür. • Gelişmiş güvenlik sayesinde iş kazalarını azaltır. • Ürün çeşitliliğinde esnekliği arttırır. • Kusursuz bir envanter kontrolü ve yönetimini sağlar. • Seri depolama ve boşaltma imkânı sağlar. • Hurda miktarını azaltır. • Işık, güç ve ısı maliyetlerinde azaltır. • Doğru parça, alet ve paletin doğru yerde ve doğru zamanda olmasını sağlayarak JIT a yardımcı olur. • Diğer sistemlerle(AGV,FMS…) entegre bir şekilde çalışır. • İşletmenin üretim, depolama ve lojistik ayağında etkin bir verimliliğe ulaştırır. • Fabrikalarda, imalathanelerde, depolarda kullanılmak üzere her türlü yedek parçanın, aletlerin ve takımların, dosyaların, cihazların kontrollü bir biçimde depolanabilmesini sağlar. • Kuruldukları alanı, 3 boyutlu ve efektif bir biçimde değerlendirme özelliği vasıtasıyla, azami yer tasarrufu sağlar. • Özellikle elektronik devre elemanlarını güvenli bir şekilde depolanmasını sağlamak amacıyla tamamıyla antistatik bir yapı içermektedir. • Otomatik Depolama Sistemi ile eşzamanlı çalışabilen Lojistik Denetim Yazılımı, depolanan malzemeler hakkında her türlü bilgiyi bulundurup kullanıcıların bu verilere istedikleri an ulaşabilmesine imkan sağlar.

54. Soru

Otomatik Stoklama / Erişim Sistemlerinin (OS/ES) dezavantajları nelerdir?

Cevap

  • Kurulacak sistemin maliyeti oldukça yüksektir. • Sisteme tam uyum gösterebilecek yazılım geliştirmek güçtür. • Sistemde çalışacak personel bulma ve bunları eğitme güçlüğü vardır. • Otomasyon sonucu personel miktarında azalma olacaktır. Bu personeli tekrar istihdamında zorluklarla karşılaşılabilir. • Sermayesi yeterli olmadığından sistemi kuramayan işletmeler rekabet gücünü kaybedebilir. • Teknolojik gelişmeler işletmeyi sık sık revizyona girmek durumunda bırakabilir.

55. Soru

Otomatik yönlendirmeli araçlar nelerdir?

Cevap

Otomatik yönlendirmeli araçlar (Auto Guided Vehicles – AGV) elektrik ile çalışan sürücüsüz bilgisayarla kontrol edilen araçlardır. (Şekil 8.5) Konveyörler gibi sistemler için birer kontrol sistemidirler.


56. Soru

Otomatik yönlendirmeli araç (OYA) sistemlerinin kontrol yöntemleri nelerdir?

Cevap

OYA sistemleri için iki farklı kontrol sistemi mevcuttur: Önceden belirlenmiş yol: Fiziksel kontrollü yol (örneğin; kablo, bant, boya) yere konularak kontrol edilebilir. Serbest-Yol: Fiziksel kontrolün kullanılmadığı yol, böylece aracın gidiş yönü bilgisayar programıyla kolaylıkla değiştirilir. Fakat kesin pozisyon bilgileri (örneğin, lazer kullanılarak) hareket hesabı hatalarını düzeltmek için gereklidir.


57. Soru

Otomatik yönlendirilen araç türleri nelerdir?

Cevap

OYA’lar, farklı ihtiyaçlara, depo tipine ya da ürün tipine göre değişiklik göstermektedir.

Bunlar:

Çekici OYA

Birim Yükleme OYA

Montaj Amaçlı OYA

Hafif Yük OYA

Çatallı OYA


58. Soru

Otomatik yönlendirilen araçların temel bileşenleri nelerdir? Açıklayınız.

Cevap

Otomatik Yönlendirilen Araçlar’ın 5 temel bileşeni vardır: Araç, yönlenme yolu, kontrol ünitesi, bilgisayar arayüzü ve yönlendirme sistemi. • Araç: Bir operatör olmadan sistem içinde malzeme taşınmasında kullanılır. • Yönlenme yolu: Yol boyunca aracın hareketini yönlendirir. • Kontrol ünitesi: Kontrol ünitesi araç, stok ve hareket üzerinde geri beslemeyi içeren operasyon sistemini gösterir ve yönlendirir. • Bilgisayar Arayüzü: Ana bilgisayar ve diğer bilgisayar, otomatik depolama esnek imalat sistemleri gibi sistemler arasında bağlantı kurar. • Yönlendirme sistemi: Önceden tasarlanmış yol üzerinde aracı tutmak içindir. Bunun en temel avantajı konveyör ve zincir sistemi gibi sabit yol belirlemesi yerine kolayca yolun değiştirilebilmesidir. Çeşitleri: Tel yönlendirmeli, optik yönlendirmeli, lazer yönlendirmeli vb. olabilir.


59. Soru

Otomatik yönlendirilen araçların en yaygın güvenlik önlemleri nelerdir?

Cevap

En yaygın kullanılan güvenlik önlemleri; • Aracın önüne ve arkasına sarı ışıklar yerleştirilir. Araç harekete hazır olunca ve hareket ederken bu ışıklar yanar. • Araç hareket halindeyken sesli uyarı yapılır. • Aracın altına herhangi bir yabancı cisim kaçmaması ya da bir insana çarpması durumunda, el, kol gibi uzuvların aracın altına girmemesi için yanlarda süpürgelikler bulunur. • Her araçta emniyet frenleri vardır. • Aracın üzerinde acil durdurma düğmeleri vardır. • Aracın bataryası zayıfladığında sistem yöneticisinin bilgisayarına uyarı mesajı gönderilir. • Aracın altında yolu temiz tutmak ve çipleri korumak için fırça ve silindirler bulunur. • Aracın seyir güzergahı, zemine çizilir, güzergah üzerine görsel uyarıcılar konur.


60. Soru

Otomatik yönlendirilen araçların avantajları nelerdir?

Cevap

OYA’lar diğer malzeme aktarma sistemlerine pek çok avantaja sahiptir. Bunlar; * İzlenecek yol esnektir. * Yüksek güvenilirlik söz konusudur. * Diğer sistemlerle kolay bağlantı kurar. * Kaynaktan faydalanma yüksektir. * Malzeme akışı ve üzerindeki kontrol fazladır. * Malzeme taşınması daha az gürültülüdür.


61. Soru

Hacim ve Ağırlık Ölçüm Sistemleri genel olarak kaça ayrılır? Bunlar nelerdir?

Cevap

Hacim ve Ağırlık Ölçüm Sistemleri genel olarak ikiye ayrılır. Çok sayıda kolinin işlem gördüğü lojistik merkezlerinde konveyörlü tam otomatik sistem kullanılırken (Şekil 8.12), daha küçük ölçekli işletme ve şubeler için manuel sistemler kullanılabilir (Şekil 8.12).


62. Soru

Işıkla yönlendirilen depoların çalışma prensibi nedir?

Cevap

Işıkla yönlendirilen depoların çalışma prensibi, sesli yönetilen depolara çok benzer. Amaç, operatörü hatasız bir şekilde ürün toplamaya yönlendirmektir.


1. Soru

Depo neye denir?

Cevap

Belirli bir dönem süresince içinde malzemeleri tutmak veya stoklamak için kullanılan özel amaçlı yapılardır.

2. Soru

Depoları kimler kullanır?

Cevap

Üreticiler, ticari işletmeler, ithalat ve ihracat firmaları, toptan satıcılar, nakliye firmaları, lojistik firmaları vb. gibi pek çok sektör tarafından kullanılır.

3. Soru

Akıllı depo nedir?

Cevap

Depolama, taşıma, elleçleme, otomatik tanıma ve veri toplama alanlarında gelişmiş sistemleri içeren ve farklı sistemlerin ortak şekilde hareket etmesini sağlayan ve kontrol eden bir yazılım sisteminin kullanıldığı depolara verilen ortak isimdir.

4. Soru

Akıllı depo sistemleri nasıl bir yapıya sahiptir?

Cevap

Akıllı depo sistemleri tümleşik bir yapıdır. Sistem içerisinde depolanacak ürüne ya da ürünlere uygun depo raf sistemi, maksimum depolama yapacak şekilde projelendirme, otomatik stoklama ve erişim sistemi ile konveyör sisteminin bu yapının içerisine yerleştirilmesi ve depo çalışma prensiplerine uygun olarak uyarlanmış otomasyon yazılımının entegre çalışması, sistemin verimliliği ile doğrudan ilintilidir.

5. Soru

Akıllı depo sistemi genel olarak hangi bileşenlerden oluşur?

Cevap

? Malzemeleri hızlı şekilde raflara yerleştirecek ve gerekli olduğunda otomatik olarak raflardan alarak konveyörün başına getirebilecek bir Otomatik Stoklama / Erişim Sistemi, ? Malzeme ya da malzemenin içine konulduğu ambalajlarda bulunan ve içinde malzeme ile ilgili her türlü bilgiyi ihtiva eden etiketler ve bu etiketleri okuyarak işleyen bir RFID sistemi, ? Malzemelerin kabulünde ya da sevkiyatında, depo içerisinde hareket etmesini sağlayan ayrıştırmalı konveyör sistemi ya da otomatik yönlendirmeli araç sistemi, ? Standart depo yönetim işlevleri ile birlikte, yukarıda belirtilen sistemleri sorunsuz bir şekilde entegre eden ve çalıştıran bir depo yönetim sistemi yazılımı.

6. Soru

Akıllı depoların sağladığı faydalar nelerdir?

Cevap

? Operatöre bağlı hataların ortadan kalkması, ? Boşaltma, yerleştirme, toplama ve yükleme gibi işlemlerin daha hızlı şekilde yapılması, ? Etkin bir depo içi taşıma ile hem hız artışı, hem de gereksiz hareketlerin elimine edilmesi, ? İlk seferde doğru yapma yüzdesinin artması, ? Depo içindeki kaynakların etkin şekilde kullanılması ile, akıllı depolar, özellikle karmaşık operasyonlarda, hızlı bir şekilde yatırımı artıya geçirmektedir. İlaç, gıda, otomotiv sektörlerinin dışında özellikle üçüncü parti taşımacılık hizmeti veren ambar, kargo ve nakliye firmalarının zaten asli işi depo ve lojistik kanalları olduğundan dolayı akıllı depo sistemleri asli iş kollarında çok büyük oranda kayda değer tasarruflar sağlamaktadır ve sağlayacaktır.

7. Soru

Otomatik stoklama/erişim sistemi (OS/ES) nedir?

Cevap

Otomatik Stoklama / Erişim Sistemleri (OS/ES); tanımlanmış bir otomasyon derecesinde, tam, doğru ve hızlı bir şekilde malzemeleri alan, stoklayan ve erişen ekipman ve kontrollerin bir bileşimidir.

8. Soru

OS/ES nerelerde kullanılır?

Cevap

OS/ES’leri her bir farklı uygulama için özel olarak planlanır ve karmaşıklığı, kontrolü otomatik olmayan, göreceli olarak küçük, mekanik sistemlerden; fabrika veya ambar işlemleri ile tam olarak bütünleşmiş çok güçlü bilgisayar kontrollü sistemlere kadar uzanır.

9. Soru

OS/ES’in yapısı nasıldır?

Cevap

OS/ES bir veya daha fazla stoklama/erişim (S/E) makinesinin çalıştığı stoklama koridorlarından oluşur. S/E makinesi, stoklanacak olan malzemeleri giriş istasyonundan raftaki stok noktasına ve erişilecek olan malzemeleri erişim noktalarından alarak çıkış istasyonuna taşımada kullanılır. Genellikle koridor başına bir S/E makinesi kullanılmakla beraber, bir koridorda birden fazla S/E makinesinin kullanıldığı veya birden fazla koridorda çalışan bir S/E makinesinin olduğu sistemler de mevcuttur. Bir koridorun her iki tarafında stoklanacak malzemelerin konacağı stok rafları bulunur. OS/E sistemlerinin terminolojisinde giriş ve çıkış istasyonları çoğunlukla alma ve bırakma (A&B, Pickup & Deposit [P&D]) istasyonları olarak da kullanılır.

10. Soru

Esnek üretim sistemi nedir?

Cevap

Otomatik yönlendirmeli araç sistemi ve otomatik stoklama/ erişim sisteminin oluşturduğu bütünleşik bir sistem olan Esnek Üretim Sistemi (EÜS, Flexible Manufactoring System [FMS]), düşük – orta hacimde ve orta – yüksek çeşitlilikte ürünler üretmek için etkili bir üretim sistemidir.

11. Soru

OS/ES hangi bileşenlerden oluşur?

Cevap

? Bir depolama aracı (örneğin; palet rafı) ? Depolama araçlarını uygulayan depolama ve yükleme makineleri ? İç besleme ve dış besleme sistemleri (örneğin; çatal kaldıraçlı ekipmanlar, taşıyıcılar, AGV’ler) ? Ekipman kontrol yazılımı

12. Soru

Bir OS/ES içindeki depolama/yükleme (S/R) makinesi nasıl çalışır?

Cevap

Bir OS/ES içindeki depolama/yükleme (S/R) makinesi dar geçit içinde çalışır, geçidin her iki tarafındaki slot raflara hizmet ederek aynı zamanda yatay (geçit boyunca) ve dikey (yukarı aşağı raf) yönlerde hareket edebilir.

13. Soru

OS/ES türleri nelerdir?

Cevap

? Birim yük OS/ES ? Küçük yük OS/ES ? Kişi kontrollü OS/ES ? Otomatik parça erişim sistemleri ? Derin geçit OS/ES ? Kutu bölüştürme sipariş toplama sistemi

14. Soru

Birim yük OS/ES nedir ve özellikleri nelerdir?

Cevap

Paletler veya diğer standart taşıyıcılar üzerinde stoklanan birim yükleri saklamak üzere tasarlanmış, tipik olarak büyük bir otomatik sistemdir. Genellikle yükler birim başına 250 kg’ın üzerindedir. Sistem bilgisayar kontrollüdür; stoklama/erişim makinesi otomatiktir ve birim yükleri taşımak üzere tasarlanmıştır. S/E makinesi genellikle zeminde bir ray üzerinde hareket eder. Birim yük OS/ES tüm OS/ES’leri temsil eden bir sistem olarak tanımlanır. Diğer OS/E sistemleri, birim yük OS/ES türleri olarak düşünülebilir.

15. Soru

Küçük yük OS/ES ne için tasarlanmıştır ve özellikleri nelerdir?

Cevap

Küçük yük OS/ES çekmeceler veya kutularda bulunan, araç ve gereçler ile tek parçalar gibi küçük yükleri saklamak için tasarlanmıştır. S/E makinesi kutulara erişmek ve parçaları kutunun içinden alabilmek için kutuyu koridor sonunda bulunan A&B istasyonuna götürmek üzere tasarlanır. Daha sonra kutu veya çekmece S/E makinesi tarafından sistemdeki yerine geri götürülür. Küçük yük OS/ES genellikle birim yük OS/ES’den daha küçüktür ve sistem çoğunlukla stoklanan parçaların güvenliği için kapalıdır. Stok miktarının otomatik olmayan sistemler için çok yüksek, birim yük sistemleri için çok düşük olduğu durumlarda küçük yük OS/ES’lerin kullanılması uygundur. Düşük yatırım maliyetleri ve küçük parça saklama esnekliği sayesinde endüstride popüler bir seçimdir.

16. Soru

Kişi kontrollü OS/ES’in özelliği nedir?

Cevap

Kişi kontrollü OS/ES (Man-on-board AS/RS), sistemdeki tek parçaları stoklamak ve bu parçalara erişmek için alternatif bir yaklaşım sunar. Küçük yük OS/E sistemleri kutunun tamamını alma istasyonuna getirirken, kişi kontrollü sistem stok yerlerinden direkt olarak tek parçaları almaya izin verir. Bu, sistemin işlem süresini azaltmak için bir fırsat verir. Operatör parçaları seçerek bir modül içine yerleştirebilir, daha sonra bu modüller koridor sonundaki G/Ç noktasına ya da götürücüye S/E makinesi ile taşınır. Kişinin bulunduğu platform ağır parçaları taşımada kolaylık sağlayan, bazıları otomatik, ek aygıtlar içerir.

17. Soru

Otomatik parça erişim sisteminin özelliği nedir?

Cevap

Otomatik parça erişim sistemleri (Automated item retrieval systems), ise tek parçaların veya küçük birim yüklerin erişimi için tasarlanmıştır. Ancak, parçalar kutu veya çekmecelerden çok tek sıra geçitlerde stoklanır. Bir parçaya erişileceği zaman, çıkış istasyonuna götürmek için parçanın bulunduğu geçitten, konveyöre bırakılır. Her geçitte bulunan parça miktarı genellikle erişim sisteminin arka tarafından parça akışı ile sağlanır. Bu sebeple, ilk giren ilk çıkar stok kontrolüne izin verir.

18. Soru

Derin geçit OS/ES nedir ve özelliği nedir?

Cevap

Büyük miktarlar stoklandığında; ancak farklı tipte malzeme sayısının göreceli olarak küçük olduğu durumda kullanılan yüksek yoğunluklu birim yük stoklama sistemidir. Her birim yüke koridordan doğrudan erişmek yerine, derin geçit sistemi on veya daha fazla yükü, bir yük sonrakinin arkasında olacak şekilde, tek bir rafta stoklar. Her bir raf, bir taraftan giriş diğer taraftan da çıkış olan akış için tasarlanmıştır. Yükler, rafın bir tarafından erişim için özel tasarlanmış S/E makinesi ile alınır. Raf sisteminin giriş tarafında birim yüklerin girişinde özel bir makine kullanılır.

19. Soru

Kutu bölüştürme sipariş toplama sisteminin özelliği nedir?

Cevap

AS/RS’ye benzemeyen kutu bölüştürme sipariş toplama sistemi; parçaların tamamen otomatik bireysel toplanmasını sağlar. İki genel kutu bölüştürme sipariş sistemi kategorileri; robot bazlı sistemler ve hazne/dağıtıcı bazlı sistemlerdir. Robot bazlı sistemler, robot toplama ve yerleştirme paletlerin yapısıyla aynıdır. Hazne/dağıtıcı bazlı sistemler, otomat makinelere benzer ama daha geniş skalası vardır. A-Çerçeve dağıtıcı sistemi eczacılık dağıtım merkezlerinde popülerdir; parçaları konteynerin içine taşıyan kayış üzerine dağıtılırlar.

20. Soru

OS/ES sisteminin avantajları nelerdir?

Cevap

Mevcut ve potansiyel pazardan gelen her türlü mal, ürün talebine kolaylıkla cevap verme imkânı sağlar. ? Tüm işlemlerin seri şekilde yapılmasını sağlar. ? Aşırı veya yetersiz depolama riskini sıfıra indirir. ? Maksimum yer kullanımı sağlar. ? İşçi maliyetini düşürür. ? Gelişmiş güvenlik sayesinde iş kazalarını azaltır. ? Ürün çeşitliliğinde esnekliği arttırır. ? Kusursuz bir envanter kontrolü ve yönetimini sağlar. ? Seri depolama ve boşaltma imkânı sağlar. ? Hurda miktarını azaltır. ? Işık, güç ve ısı maliyetlerinde azaltır. ? Doğru parça, alet ve paletin doğru yerde ve doğru zamanda olmasını sağlayarak JIT a yardımcı olur. ? Diğer sistemlerle (AGV,FMS…) entegre bir şekilde çalışır. ? İşletmenin üretim, depolama ve lojistik ayağında etkin bir verimliliğe ulaştırır. ? Fabrikalarda, imalathanelerde, depolarda kullanılmak üzere her türlü yedek parçanın, aletlerin ve takımların, dosyaların, cihazların kontrollü bir biçimde depolanabilmesini sağlar. ? Kuruldukları alanı, 3 boyutlu ve efektif bir biçimde değerlendirme özelliği vasıtasıyla, azami yer tasarrufu sağlar. ? Özellikle elektronik devre elemanlarını güvenli bir şekilde depolanmasını sağlamak amacıyla tamamıyla anti statik bir yapı içermektedir. ? Otomatik Depolama Sistemi ile eşzamanlı çalışabilen Lojistik Denetim Yazılımı, depolanan malzemeler hakkında her türlü bilgiyi bulundurup kullanıcıların bu verilere istedikleri an ulaşabilmesine imkân sağlar.

21. Soru

OS/ES sisteminin dezavantajları nelerdir?

Cevap

? Kurulacak sistemin maliyeti oldukça yüksektir. ? Sisteme tam uyum gösterebilecek yazılım geliştirmek güçtür. ? Sistemde çalışacak personel bulma ve bunları eğitme güçlüğü vardır. ? Otomasyon sonucu personel miktarında azalma olacaktır. Bu personeli tekrar istihdamında zorluklarla karşılaşılabilinir. ? Sermayesi yeterli olmadığından sistemi kuramayan işletmeler rekabet gücünü kaybedebilir. ? Teknolojik gelişmeler işletmeyi sık sık revizyona girmek durumunda bırakabilir.

22. Soru

Otomatik yönlendirmeli araçlar (OYA) nedir?

Cevap

Otomatik yönlendirmeli araçlar (Auto Guided Vehicles – AGV) elektrik ile çalışan sürücüsüz bilgisayarla kontrol edilen araçlardır. Konveyörler gibi sistemler için birer kontrol sistemidirler.

23. Soru

Otomatik yönlendirmeli araçlar nerede kullanılır?

Cevap

Tipik uygulamaları mal kabul alanından stok alanına veya ayrım sahasına taşıma işlemidir.

24. Soru

OYA’lara veriler nasıl iletilir?

Cevap

OYA’lara veriler radyo sinyalleri ile iletilir. Bu şekilde araçlar birçok yönde kullanılabilmektedir. Bir yöntem bir kablo etrafında manyetik alan oluşturan bir elektrik akımı taşıyan zemin altı kablolama yöntemidir. Gövde üstü sensörler raylardan ya da rotadan herhangi bir sapma olup olmadığını kontrol ederler ve doğrulama sinyalleri dümenleme motoruna iletilir ve araç geri gelir. Diğer sistemde ise depo zeminine gömülmüş mıknatıslar bulunur ve optik kılavuz boyalı çizgiler veya lazer kılavuzlu sistemler bulunur. Araçlar yolları üzerinde herhangi bir insan ya da cisim algıladıklarında dururlar.

25. Soru

OYA’ların özelliği nelerdir?

Cevap

Genelde araçların hepsi yatay taşıma amaçlı kullanılmaktadır. Paletlerin dikey taşınması için başka kaldırma mekanizmaları gerekir. Bu mekanizmalar aşağıdaki bölümlerde açıklanacaktır. Ancak, bu araçların birçoğu depo içerisinde paletlerin yatay taşınmasında da kullanılmaktadır. OYA’lar operatöre ihtiyaç duymaz. OYA’lar az ve orta boşluklu alanlarda kullanılır ayrıca uzun mesafeli malzeme taşımada da yararlanılır. (Örneğin esnek imalat sistemleri içerisinde (FMS) çalışma hücreleri arasındaki taşıma)

26. Soru

OYA’lar nasıl kontrol edilir?

Cevap

OYA sistemleri için iki farklı kontrol sistemi mevcuttur: ? Önceden belirlenmiş yol: Fiziksel kontrollü yol (örneğin; kablo, bant, boya) yere konularak kontrol edilebilir. ? Serbest-Yol: Fiziksel kontrolün kullanılmadığı yol, böylece aracın gidiş yönü bilgisayar programıyla kolaylıkla değiştirilir. Fakat kesin pozisyon bilgileri (örneğin, lazer kullanılarak) hareket hesabı hatalarını düzeltmek için gereklidir.

27. Soru

Otomatik yönlendirilen araç türleri nelerdir?

Cevap

? Çekici OYA ? Birim yükleme OYA ? Montaj amaçlı OYA ? Hafif yük OYA ? Çatallı OYA

28. Soru

Çekici OYA’nın özelliği nedir?

Cevap

Arka arkaya birkaç aleti çekmede kullanılır. Normal çekicinin otomatik versiyonudur. Arkasında takılan aletler genellikle manuel olarak bağlanır. İlk OKA türlerinden olduğu için bugün itibariyle kullanımı azalmıştır.

29. Soru

Birim yükleme OYA’nın özelliği nedir?

Cevap

Manuel ya da otomatik olarak yükleme yapılabilen platformu vardır. Platform otomatik taşıyıcı ya da kaldıraç/indirgeç mekanizmasına sahiptir. Genellikle 1.2 metreye iki metrelik alanda 450 ila 900 kg arası yük taşıyabilir. Genellikle OKA sistemi içerisinde 10 araçtan daha azdır.

30. Soru

Montaj amaçlı OYA ne amaçla kullanılır?

Cevap

Montaj platformları olarak kullanılır. (Örneğin; araba iskeletleri, motorlar, araç gereçler)

31. Soru

Hafif yük OYA ne amaçla kullanılır?

Cevap

Hafif yükler için kullanılır (

32. Soru

Çatallı OYA’nın özelliği nedir?

Cevap

Karşı dengeli dar koridor eyerli ve yandan yüklemeli versiyonları mevcuttur. Genellikle çatallar palet ara yüzeyleri için sensörlüdür.

33. Soru

Otomatik yönlendirilen araçların temel bileşenleri nelerdir?

Cevap

? Araç: Bir operatör olmadan sistem içinde malzeme taşınmasında kullanılır. ? Yönlenme yolu: Yol boyunca aracın hareketini yönlendirir. ? Kontrol ünitesi: Kontrol ünitesi araç, stok ve hareket üzerinde geri beslemeyi içeren operasyon sistemini gösterir ve yönlendirir. ? Bilgisayar Ara yüzü: Ana bilgisayar ve diğer bilgisayar, otomatik depolama esnek imalat sistemleri gibi sistemler arasında bağlantı kurar. ? Yönlendirme sistemi: Önceden tasarlanmış yol üzerinde aracı tutmak içindir. Bunun en temel avantajı konveyör ve zincir sistemi gibi sabit yol belirlemesi yerine kolayca yolun değiştirilebilmesidir. Çeşitleri: Tel yönlendirmeli, optik yönlendirmeli, lazer yönlendirmeli vb. olabilir.

34. Soru

Otomatik yönlendirmeli araçlarda en yaygın olarak kullanılan güvenlik önlemleri nelerdir?

Cevap

? Aracın önüne ve arkasına sarı ışıklar yerleştirilir. Araç harekete hazır olunca ve hareket ederken bu ışıklar yanar. ? Araç hareket halindeyken sesli uyarı yapılır. ? Aracın altına herhangi bir yabancı cisim kaçmaması ya da bir insana çarpması durumunda, el, kol gibi uzuvların aracın altına girmemesi için yanlarda süpürgelikler bulunur. ? Her araçta emniyet frenleri vardır. ? Aracın üzerinde acil durdurma düğmeleri vardır. ? Aracın bataryası zayıfladığında sistem yöneticisinin bilgisayarına uyarı mesajı gönderilir. ? Aracın altında yolu temiz tutmak ve çipleri korumak için fırça ve silindirler bulunur. ? Aracın seyir güzergahı, zemine çizilir, güzergâh üzerine görsel uyarıcılar konur.

35. Soru

Otomatik yönlendirilen araçların avantajları nelerdir?

Cevap

OYA’lar diğer malzeme aktarma sistemlerine pek çok avantaja sahiptir. Bunlar; ? İzlenecek yol esnektir. ? Yüksek güvenilirlik söz konusudur. ? Diğer sistemlerle kolay bağlantı kurar. ? Kaynaktan faydalanma yüksektir. ? Malzeme akışı ve üzerindeki kontrol fazladır. ? Malzeme taşınması daha az gürültülüdür.

36. Soru

Hacim ve ağırlık ölçüm sistemlerinde temel olarak ne kullanılır?

Cevap

Hacim ve Ağırlık Ölçüm Sistemleri’nin temelinde lazer sensörler vardır. Bu sensörler, hedefteki koliyi hızlı bir şekilde tarayarak boyutlarını belirler ve hacmini hesaplar. Kolinin üstüne konulduğu alan aslında bir tartıdır ve anında kolinin ağırlığını ölçerek kayıt eder. Bu bilgiler, kolaylıkla cihazdan bilgisayar yazılımına aktarılabilir. Gelişmiş sistemlerde, aynı zamanda bir barkod okuyucu bulunur. Barkod okuyucu da kolinin üzerindeki barkodu okuyarak, kolinin kimliğine ulaşır ve tüm bilgiler eksiksiz olarak elde edilebilir.

37. Soru

Hacim ve ağırlık ölçüm sistemleri genelde kaça ayrılır?

Cevap

Hacim ve Ağırlık Ölçüm Sistemleri genel olarak ikiye ayrılır. Çok sayıda kolinin işlem gördüğü lojistik merkezlerinde konveyörlü tam otomatik sistem kullanılırken daha küçük ölçekli işletme ve şubeler için manuel sistemler kullanılabilir.

38. Soru

Ürün teslimat sistemlerinin özellikleri nelerdir?

Cevap

Ürün teslimat sistemleri (Proof of Delivery- POD), son kullanıcıya yapılan bir kargo teslimatından sonra, alıcının kargoyu teslim aldığının kayıt altına alınması ve bu bilginin göndericiye iletilmesi sürecini içerir. Günümüzde kargo şirketleri teslimatlarda kablosuz el terminali ya da el bilgisayarı kullanmaktadır. Bu cihazları kullanmanın çeşitli faydaları vardır. Bilgisayar yazılımı ile; alıcının adresi, kimlik bilgileri, teslim edilecek koli bilgisi, teslimata çıkan kuryenin elindeki el terminaline aktarılır. Kurye teslimat boyunca, evraklarla uğraşmadan, el terminali yardımıyla, tüm işlemlerini yapabilir. Teslimattan sonra, yine el terminali kullanılarak teslim alan kişi, teslimat saati gibi bilgiler sisteme işlenir. Gelişmiş sistemlerde, koliyi teslim alan kişinin imzası dahi alınabilir. Alınan bu bilgiler, anında merkezi bilgisayar yazılımına iletilir, hem sevkiyat tamamlandı olarak kayıt edilir hem de gönderici, gönderdiği kolinin sorunsuz bir şekilde alıcının eline geçtiğinden emin olur.

39. Soru

Sayısal arşiv ve doküman yönetim sistemlerinin özellikleri nelerdir?

Cevap

Bir lojistik servis sağlayıcı için belge akışı son derece önemlidir. Müşterilerden alınan irsaliyeler, ürün alımında düzenlenen ambar tesellüm fişleri, taşıma irsaliyeleri, toplu taşıma irsaliyeleri, gümrük belgeleri, iade fişleri, hasarlı ürünler için sigorta evrakları gibi günlük işleyişte çok sayıda belge üretilir. Kanunlara uygunluk açısından her bir belgenin saklanması gereken belirli bir süre vardır. Bunun yanında, müşterilere doğru raporlama yapabilmek ya da geçmişe yönelik sorunları çözebilmek için, lojistik firmalarında iyi bir arşivleme sisteminin olması gerekir. Gelişen teknoloji ile birlikte, sayısal arşiv ve doküman yönetim sistemleri ortaya çıkmıştır. Bu sistemler, kağıtsız ofis ortamında dokümanların hızlı, kolay ve güvenli şekilde organizasyonu, yönetimi ve erişimini mümkün hale getirir. Amaç, doğru bilgiyi ve belgeyi, doğru kişiye, doğru zamanda, en az maliyetle iletebilmektir. Sistemlerin işleyişinde, belgeler çeşitli tipteki tarayıcılar ile taranır ve veri tabanına aktarılır. Bu tarayıcılar, piyasada kolaylıkla bulunabilecek standart tarayıcılar olabileceği gibi, dakikada binlerce dokümanı tarayabilen endüstriyel tarayıcılar da olabilir

40. Soru

Sesli yönetilen depolar ilk olarak ne zaman geliştirildi ve özellikleri nelerdir?

Cevap

Sesli yönetilen depolar, ilk olarak 1990’ların başında geliştirildi. Bu depoların işleyişi için her bir operatöre, ses tanıma ve ses çıkış (kulaklık) özelliği olan bir kablosuz cihaz verilir. Bu cihazlarda ekran ya da klavye olmaz, operatörler cihazları kulaklık ve mikrofon yardımıyla kullanır. Cihazlar, Genel Lojistik Yazılımları ünitesinde ele aldığımız Depo Yönetim Sistemlerinin bir parçası olarak kullanılır. iş emirleri operatörlere kulaklık aracılığıyla sesli olarak iletilir. Sistemin avantajlarından birisi, operatörün herhangi bir kâğıt ya da cihaz taşımaması nedeniyle, iki elini de ürün toplama ya da yerleştirme için kullanabilmesidir. Bilgisayar ve operatör arasındaki iletişim, sınırlı sayıda ve belirlenmiş kelimeler aracılığıyla sağlanır.

41. Soru

Işıkla yönlendirilen depoların özellikleri nelerdir?

Cevap

Işıkla yönlendirilen depoların çalışma prensibi, sesli yönetilen depolara çok benzer. Amaç, operatörü hatasız bir şekilde ürün toplamaya yönlendirmektir. Depo içerisinde her rafa bir görsel uyarı cihazı yerleştirilir. Bu uyarı cihazları üzerinde çeşitli karakterler gösteren dijital cihazlar olabileceği gibi, sarı, kırmızı, mavi gibi farklı renklerde yanan lambalar da olabilir. Depo yönetim sisteminden operatöre bir iş emri aktarıldığında, sistem otomatik olarak iş emrindeki rafta bulunan görsel uyarı cihazını çalıştırır. Operatör bu şekilde hızlıca doğru rafa gidebilir.

42. Soru

Lojistik sektöründe akıllı depo nedir?

Cevap

Akıllı depo; depolama, taşıma, elleçleme, otomatik tanıma ve veri toplama alanlarında gelişmiş sistemleri içeren ve farklı sistemlerin ortak şekilde hareket etmesini sağlayan ve kontrol eden bir yazılım sisteminin kullanıldığı depolara verilen ortak isimdir.

43. Soru

Akıllı depo sisteminin bileşenleri nelerdir?

Cevap

Akıllı depo sistemi genel olarak aşağıdaki bileşenlerden oluşur: • Malzemeleri hızlı şekilde raflara yerleştirecek ve gerekli olduğunda otomatik olarak raflardan alarak konveyörün başına getirebilecek bir Otomatik Stoklama / Erişim Sistemi, • Malzeme ya da malzemenin içine konulduğu ambalajlarda bulunan ve içinde malzeme ile ilgili her türlü bilgiyi ihtiva eden etiketler ve bu etiketleri okuyarak işleyen bir RFID sistemi, • Malzemelerin kabulünde ya da sevkiyatında, depo içerisinde hareket etmesini sağlayan ayrıştırmalı konveyör sistemi ya da otomatik yönlendirmeli araç sistemi, • Standart depo yönetim işlevleri ile birlikte, yukarıda belirtilen sistemleri sorunsuz bir şekilde entegre eden ve çalıştıran bir depo yönetim sistemi yazılımı.

44. Soru

Akıllı depolar hangi durumlarda hızlı bir şekilde yatırımı artıya geçirmektedir?

Cevap

Bir akıllı depo oluşturmak; hem teknolojik ekipmanların pahalı olması, hem de farklı sistemlerin entegrasyonu için ileri mühendislik çalışmalarının yapılmasına ihtiyaç duyması nedeniyle pahalı bir yatırımdır. Ancak, • Operatöre bağlı hataların ortadan kalkması, • Boşaltma, yerleştirme, toplama ve yükleme gibi işlemlerin daha hızlı şekilde yapılması, • Etkin bir depo içi taşıma ile hem hız artışı, hem de gereksiz hareketlerin elimine edilmesi, • İlk seferde doğru yapma yüzdesinin artması, • Depo içindeki kaynakların etkin şekilde kullanılması ile, akıllı depolar, özellikle karmaşık operasyonlarda, hızlı bir şekilde yatırımı artı- ya geçirmektedir.

45. Soru

Otomatik Stoklama / Erişim Sistemlerini (OS/ES) kısaca açıklayınız.

Cevap

Otomatik Stoklama / Erişim Sistemleri (OS/ES); tanımlanmış bir otomasyon derecesinde, tam, doğru ve hızlı bir şekilde malzemeleri alan, stoklayan ve erişen ekipman ve kontrollerin bir bileşimidir.

46. Soru

Stoklama/erişim (S/E) makinesinin kullanım amacı nedir?

Cevap

S/E makinesi, stoklanacak olan malzemeleri giriş istasyonundan raftaki stok noktasına ve erişilecek olan malzemeleri erişim noktalarından alarak çıkış istasyonuna taşımada kullanılır.

47. Soru

Otomatik Stoklama / Erişim Sistemlerinin (OS/ES) bileşenleri nelerdir?

Cevap

OS/ES (Şekil 8.1) şu bileşenlerden oluşur: • Bir depolama aracı (örneğin; palet rafı) • Depolama araçlarını uygulayan depolama ve yükleme makineleri • İç besleme ve dış besleme sistemleri (örneğin; çatal kaldıraçlı ekipmanlar, taşıyıcılar, AGV’ler) • Ekipman kontrol yazılımı

48. Soru

Otomatik Stoklama / Erişim Sistemlerinin (OS/ES) seçimi ve uygulaması yaparken ürünle ilgili hangi noktalara dikkat edilmelidir?

Cevap

OS/ES seçimi ve uygulaması yaparken, aşadaki maddeler mutlaka dikkate alınmalıdır: • Ürünlerin özellikleri • Ürün adedi • Ortalama ürün devir hızı • Ürün prosesi • Mevcut depolama alanı

49. Soru

Birim yük otomatik stoklama / erişim sistemleri (OS/ES) nedir? Açıklayınız.

Cevap

Birim yük OS/ES (Şekil 8.2), paletler veya diğer standart taşıyıcılar üzerinde stoklanan birim yükleri saklamak üzere tasarlanmış, tipik olarak büyük bir otomatik sistemdir. Genellikle yükler birim başına 250 kg’ın üzerindedir. Sistem bilgisayar kontrollüdür; stoklama/erişim makinesi otomatiktir ve birim yükleri taşımak üzere tasarlanmıştır. S/E makinesi genellikle zeminde bir ray üzerinde hareket eder. Birim yük OS/ES tüm OS/ES’leri temsil eden bir sistem olarak tanımlanır. Diğer OS/E sistemleri, birim yük OS/ES türleri olarak düşünülebilir.

50. Soru

Küçük yük otomatik stoklama / erişim sistemleri (OS/ES) nedir? Açıklayınız.

Cevap

Küçük yük OS/ES (Şekil 8.3), çekmeceler veya kutularda bulunan, araç ve gereçler ile tek parçalar gibi küçük yükleri saklamak için tasarlanmıştır.

51. Soru

Otomatik parça erişim sistemlerinin kullanım amacı nedir?

Cevap

Otomatik parça erişim sistemleri (Automated item retrieval systems), ise tek parçaların veya küçük birim yüklerin erişimi için tasarlanmıştır.

52. Soru

Derin Geçit otomatik stoklama / erişim sistemleri (OS/ES) nedir? Açıklayınız.

Cevap

Derin Geçit OS/ES (Şekil 8.4), büyük miktarlar stoklandığında; ancak farklı tipte malzeme sayısının göreceli olarak küçük olduğu durumda kullanılan yüksek yoğunluklu birim yük stoklama sistemidir. Her birim yüke koridordan doğrudan erişmek yerine, derin geçit sistemi on veya daha fazla yükü, bir yük sonrakinin arkasında olacak şekilde, tek bir rafta stoklar. Her bir raf, bir taraftan giriş diğer taraftan da çıkış olan akış için tasarlanmıştır. Yükler, rafın bir tarafından erişim için özel tasarlanmış S/E makinesi ile alınır. Raf sisteminin giriş tarafında birim yüklerin girişinde özel bir makine kullanılır.

53. Soru

Otomatik Stoklama / Erişim Sistemlerinin (OS/ES) avantajları nelerdir?

Cevap

  • Mevcut ve potansiyel pazardan gelen her türlü mal, ürün talebine kolaylıkla cevap verme imkânı sağlar. • Tüm işlemlerin seri şekilde yapılmasını sağlar. • Aşırı veya yetersiz depolama riskini sıfıra indirir. • Maksimum yer kullanımı sağlar. • İşçi maliyetini düşürür. • Gelişmiş güvenlik sayesinde iş kazalarını azaltır. • Ürün çeşitliliğinde esnekliği arttırır. • Kusursuz bir envanter kontrolü ve yönetimini sağlar. • Seri depolama ve boşaltma imkânı sağlar. • Hurda miktarını azaltır. • Işık, güç ve ısı maliyetlerinde azaltır. • Doğru parça, alet ve paletin doğru yerde ve doğru zamanda olmasını sağlayarak JIT a yardımcı olur. • Diğer sistemlerle(AGV,FMS…) entegre bir şekilde çalışır. • İşletmenin üretim, depolama ve lojistik ayağında etkin bir verimliliğe ulaştırır. • Fabrikalarda, imalathanelerde, depolarda kullanılmak üzere her türlü yedek parçanın, aletlerin ve takımların, dosyaların, cihazların kontrollü bir biçimde depolanabilmesini sağlar. • Kuruldukları alanı, 3 boyutlu ve efektif bir biçimde değerlendirme özelliği vasıtasıyla, azami yer tasarrufu sağlar. • Özellikle elektronik devre elemanlarını güvenli bir şekilde depolanmasını sağlamak amacıyla tamamıyla antistatik bir yapı içermektedir. • Otomatik Depolama Sistemi ile eşzamanlı çalışabilen Lojistik Denetim Yazılımı, depolanan malzemeler hakkında her türlü bilgiyi bulundurup kullanıcıların bu verilere istedikleri an ulaşabilmesine imkan sağlar.
54. Soru

Otomatik Stoklama / Erişim Sistemlerinin (OS/ES) dezavantajları nelerdir?

Cevap

  • Kurulacak sistemin maliyeti oldukça yüksektir. • Sisteme tam uyum gösterebilecek yazılım geliştirmek güçtür. • Sistemde çalışacak personel bulma ve bunları eğitme güçlüğü vardır. • Otomasyon sonucu personel miktarında azalma olacaktır. Bu personeli tekrar istihdamında zorluklarla karşılaşılabilir. • Sermayesi yeterli olmadığından sistemi kuramayan işletmeler rekabet gücünü kaybedebilir. • Teknolojik gelişmeler işletmeyi sık sık revizyona girmek durumunda bırakabilir.
55. Soru

Otomatik yönlendirmeli araçlar nelerdir?

Cevap

Otomatik yönlendirmeli araçlar (Auto Guided Vehicles – AGV) elektrik ile çalışan sürücüsüz bilgisayarla kontrol edilen araçlardır. (Şekil 8.5) Konveyörler gibi sistemler için birer kontrol sistemidirler.

56. Soru

Otomatik yönlendirmeli araç (OYA) sistemlerinin kontrol yöntemleri nelerdir?

Cevap

OYA sistemleri için iki farklı kontrol sistemi mevcuttur: Önceden belirlenmiş yol: Fiziksel kontrollü yol (örneğin; kablo, bant, boya) yere konularak kontrol edilebilir. Serbest-Yol: Fiziksel kontrolün kullanılmadığı yol, böylece aracın gidiş yönü bilgisayar programıyla kolaylıkla değiştirilir. Fakat kesin pozisyon bilgileri (örneğin, lazer kullanılarak) hareket hesabı hatalarını düzeltmek için gereklidir.

57. Soru

Otomatik yönlendirilen araç türleri nelerdir?

Cevap

OYA’lar, farklı ihtiyaçlara, depo tipine ya da ürün tipine göre değişiklik göstermektedir.

Bunlar:

Çekici OYA

Birim Yükleme OYA

Montaj Amaçlı OYA

Hafif Yük OYA

Çatallı OYA

58. Soru

Otomatik yönlendirilen araçların temel bileşenleri nelerdir? Açıklayınız.

Cevap

Otomatik Yönlendirilen Araçlar’ın 5 temel bileşeni vardır: Araç, yönlenme yolu, kontrol ünitesi, bilgisayar arayüzü ve yönlendirme sistemi. • Araç: Bir operatör olmadan sistem içinde malzeme taşınmasında kullanılır. • Yönlenme yolu: Yol boyunca aracın hareketini yönlendirir. • Kontrol ünitesi: Kontrol ünitesi araç, stok ve hareket üzerinde geri beslemeyi içeren operasyon sistemini gösterir ve yönlendirir. • Bilgisayar Arayüzü: Ana bilgisayar ve diğer bilgisayar, otomatik depolama esnek imalat sistemleri gibi sistemler arasında bağlantı kurar. • Yönlendirme sistemi: Önceden tasarlanmış yol üzerinde aracı tutmak içindir. Bunun en temel avantajı konveyör ve zincir sistemi gibi sabit yol belirlemesi yerine kolayca yolun değiştirilebilmesidir. Çeşitleri: Tel yönlendirmeli, optik yönlendirmeli, lazer yönlendirmeli vb. olabilir.

59. Soru

Otomatik yönlendirilen araçların en yaygın güvenlik önlemleri nelerdir?

Cevap

En yaygın kullanılan güvenlik önlemleri; • Aracın önüne ve arkasına sarı ışıklar yerleştirilir. Araç harekete hazır olunca ve hareket ederken bu ışıklar yanar. • Araç hareket halindeyken sesli uyarı yapılır. • Aracın altına herhangi bir yabancı cisim kaçmaması ya da bir insana çarpması durumunda, el, kol gibi uzuvların aracın altına girmemesi için yanlarda süpürgelikler bulunur. • Her araçta emniyet frenleri vardır. • Aracın üzerinde acil durdurma düğmeleri vardır. • Aracın bataryası zayıfladığında sistem yöneticisinin bilgisayarına uyarı mesajı gönderilir. • Aracın altında yolu temiz tutmak ve çipleri korumak için fırça ve silindirler bulunur. • Aracın seyir güzergahı, zemine çizilir, güzergah üzerine görsel uyarıcılar konur.

60. Soru

Otomatik yönlendirilen araçların avantajları nelerdir?

Cevap

OYA’lar diğer malzeme aktarma sistemlerine pek çok avantaja sahiptir. Bunlar; * İzlenecek yol esnektir. * Yüksek güvenilirlik söz konusudur. * Diğer sistemlerle kolay bağlantı kurar. * Kaynaktan faydalanma yüksektir. * Malzeme akışı ve üzerindeki kontrol fazladır. * Malzeme taşınması daha az gürültülüdür.

61. Soru

Hacim ve Ağırlık Ölçüm Sistemleri genel olarak kaça ayrılır? Bunlar nelerdir?

Cevap

Hacim ve Ağırlık Ölçüm Sistemleri genel olarak ikiye ayrılır. Çok sayıda kolinin işlem gördüğü lojistik merkezlerinde konveyörlü tam otomatik sistem kullanılırken (Şekil 8.12), daha küçük ölçekli işletme ve şubeler için manuel sistemler kullanılabilir (Şekil 8.12).

62. Soru

Işıkla yönlendirilen depoların çalışma prensibi nedir?

Cevap

Işıkla yönlendirilen depoların çalışma prensibi, sesli yönetilen depolara çok benzer. Amaç, operatörü hatasız bir şekilde ürün toplamaya yönlendirmektir.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.