Açıköğretim Ders Notları

Engelli Mevzuatı ve Meslek Etiği Dersi 3. Ünite Sorularla Öğrenelim

Açıköğretim ders notları öğrenciler tarafından ders çalışma esnasında hazırlanmakta olup diğer ders çalışacak öğrenciler için paylaşılmaktadır. Sizlerde hazırladığınız ders notlarını paylaşmak istiyorsanız bizlere iletebilirsiniz.

Açıköğretim derslerinden Engelli Mevzuatı ve Meslek Etiği Dersi 3. Ünite Sorularla Öğrenelim için hazırlanan  ders çalışma dokümanına (ders özeti / sorularla öğrenelim) aşağıdan erişebilirsiniz. AÖF Ders Notları ile sınavlara çok daha etkili bir şekilde çalışabilirsiniz. Sınavlarınızda başarılar dileriz.

Engelli Bireylerle İlgili Uluslararası Yasal Düzenlemeler

1. Soru

Hak kavramı nasıl açıklanabilir?

Cevap

Öncelikle “Hak” kavramı; temel olarak bir hukuk düzeni tarafından korunmakta olan bir çıkar durumunu ifade etmektedir. Bir başka deyişle “hak” hukuk düzeni tarafından kişiye, kişinin kendi iradesine verilmiş olan yetkiler ve söz konusu yetkiden yararlanmanın da kişinin kendi iradesine verilmiş olması şeklinde açıklanabilir.


2. Soru

İnsan haklarının temel özellikleri nelerdir?

Cevap

İnsan haklarının temel özellikleri aşağıdaki şekilde sıralanabilir

  • Uluslararası koruma kapsamındadır.
  • Yasal bağlamda da güvence altındadır.
  • Hem bireyleri hem de grupları korumayı amaçlar.
  • İnsanın onuru temel noktasıdır.
  • İnsan hakları bölünemez.
  • İnsan hakları devredilemez.
  • İnsan hakları evrenseldir.
  • İnsan hakları dokunulmazdır.

3. Soru

Birinci Kuşak insan hakları neyi ifade eder örnek vererek açıklayınız.

Cevap

Birinci Kuşak insan hakları: Birinci kuşak insan hakları “klasik haklar” olarak da isimlendirilebilmektedir. Temel özelliği bireyi korumaya yönelik olmasıdır. Bu haklar devlete “dokunmama, karışmama” ödevi yükler. Örneğin; yaşama hakkı, kişi özgürlüğü ve güvenliği, seçme seçilme hakkı, konut güvenliği, düşünce ve din özgürlüğü ile ayrımcılık yasağı, işkence ve kötü muamele yasağı ve ihmal ve istismardan korunma birinci kuşak insan haklarındandır.


4. Soru

1989 yılında Birleşmiş Milletler tarafından oluşturulan “Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’ ye göre dünyanın neresinde olursa olsun çocukların sahip olması istenen temel haklar nelerdir?

Cevap

Temel haklar şöyle sıralanabilir: a. Yaşama hakkı b. Tam olarak gelişim hakkı c. İstismardan, sömürüden, zararlı etkenlerden korunabilme hakkı d. Toplumsal, kültürel ve aile yaşamına katılabilme hakkı.


5. Soru

Engelli Bireylerin Haklarına İlişkin Sözleşmenin düzenlenme sebebi nedir?

Cevap

Engelli Bireylerin Haklarına İlişkin Sözleşme, engelli bireylerin halen temel hak
ve özgürlükler konularındaki sorunlarının devam etmesi, kapsamlı ve bağlayıcı bir yasaya olan gereksinimden ortaya çıkmıştır.


6. Soru

Engelli Bireylerin Haklarına İlişkin Sözleşme (EHİS) de engelli kavramı nasıl açıklanmıştır?

Cevap

EHİS’e göre engelli kavramı diğer kişilerle aynı koşullar altında toplumsal yaşama etkin ve tam katılımın önünde bir engel teşkil eden uzun süreli düşünsel, algısal, zihinsel ve/veya fiziksel bozukluğa sahip bireyleri ifade etmektedir. Engelliliğe dayalı ayrımcılık ise engelli bireylerin ekonomik, siyasi, kültürel alan gibi yaşamın farklı alanlarında insan hakları ve özgürlüklerinden yararlanmalarının önüne geçen ve engelli olmaları sebebiyle ayrım, dışlanma ya da kısıtlanma yaşanmasını içermektedir.


7. Soru

Engelli Bireylerin Haklarına İlişkin Sözleşme (EHİS) de ayrımcılık yasağı nasıl ifade edilmektedir?

Cevap

EHİS’te ayrımcılık yasağı ile herkesin hukuk önünde eşit olduğu ve ayrımcılığa uğramak sızın her bireyin yasadan eşit yararlanma hakkının olduğu, engelliliğe dayalı her tür ayrımcılığın yasaklanması gerektiği, engellilerin yaşamda eşitliğini sağlamaya yönelik özel tedbirlerin alınması gerekliliği vurgulanmaktadır (EHİS, madde 5). 


8. Soru

Engelli Bireylerin Haklarına İlişkin Sözleşme (EHİS)’ de İhmal ve İstismardan Korunma nasıl ifade edilmiştir?

Cevap

EHİS’ e göre engelli bireye uygulanacak her türlü sömürü, şiddet ve istismarın yasal, sosyal ve eğitsel bağlamda önlenmesi için gerekli tedbirlerin alınması taraf devletlerin yükümlülüğüdür. Bu noktada engelli bireylere bakım sağlayan kurumların bağımsız kişilerce denetlenmesi, engelli bireylere karşı sömürü, ihmal veya istismarın soruşturulması ve etkili yaptırımlar ve politikalar yürürlüğe konmasını gerektirmektedir (EHİS, madde 16).


9. Soru

Engelli Bireyler Kapsamında Sözleşmelerde’ ki 2. Kuşak Haklar nelerdir?

Cevap

İkinci kuşak haklar eğitim hakkı, sağlık hakkı, kültürel etkinliğe katılma hakkı gibi insan haklarını ifade etmektedir.


10. Soru

EHİS’ de engellilerin eğitim hakkı nasıl ifade edilmektedir?

Cevap

EHİS’e göre engelli bireyler için her düzeyde ve ömür boyu eğitim olanağı sağlanmalı, engelli bireylerin ilgi yetenek, kişilikleri, zihinsel ve bedensel yeterliklerinin en üst seviyede gelişimi amaçlanmalı, özgür topluma engelli bireylerin etkin şekilde katılımları sağlanmalıdır. EHİS’e göre engelli bireyler ücretsiz ilk ve orta öğretim kapsamı dışında tutulmamalı, yaşadığı çevrede nitelikli ve eşit biçimde eğitim ortamlarına erişebilmeli, engelli bireylerin gereksinimleri doğrultusunda en uygun desteği alması sağlanmalı engelli bireye ve gereksinimlerine özgü en etkili önlemler işe koşulmalıdır.


11. Soru

Sağlık hakkı nedir?

Cevap

Sağlık hakkı bireyin yaşamını sürdürmesi, en iyi sağlık durumuna gelmesi, tıbbi bakım alması gibi önemli ve yaşamsal haklar bütünüdür.


12. Soru

EHİS’ te engelli bireylerin sağlık hakları nasıl ifade edilmektedir?

Cevap

EHİS’ te engelli bireylerin ayrımcılığa uğramadan en iyi sağlık uygulamalarından yararlanma hakkı olduğunu ifade etmektedir. EHİS taraf devletlere engellilerin özellikle engeli nedeniyle gereksinim duyduğu sağlık hizmetinin sunulması, erken tanı ve müdahale hizmetlerinin kapsanmasını, sağlık hizmetinin mümkün olduğunda bireyin yaşadığı yerin yakınına götürülmesi, uzmanların sunduğu sağlık hizmetinin engelli olan ve olmayan herkes için eşit nitelikte olması vb. yükümlülüğü verir (EHİS madde 25).


13. Soru

EHİS’ te engelli bireylerin kültürel yaşama katılım hakları nasıl düzenlenmiştir?

Cevap

EHİS te engelli bireylere diğer tüm bireyler ile eşit koşullarda kültürel yaşama katılım hakkı tanıyarak; kültürel malzemelere, TV programlarına, tiyatro vb.ye engelli bireyler için erişilebilir olmasının sağlanmasını, müze, kütüphane, kültürel açıdan önemli anıt ve alanlara erişebilmelerine ilişkin önlemler alınmasını öngörmektedir.


14. Soru

Yapılan farklı sözleşmeleri engelliler bağlamında incelediğimizde vurgulanan temel nokta nedir?

Cevap

Farklı odak noktalarında farklı sözleşmeler aslında temelde yaş, cinsiyet, engel fark etmeksizin ayrımcılığı reddetmekte, insan haklarından eşit yararlanma ve fırsat eşitliğini vurgulamaktadır.


15. Soru

Engelli Bireyler Kapsamında Sözleşmelerdeki 1. Kuşak Haklar nelerdir?

Cevap

Yaşam Hakkı, Ayrımcılık Yasağı, Kişinin Özgürlüğü ve Güvenliği Hakkı, İhmal ve İstismardan Korunma, İşkence ve Kötü Muamele Yasağı


16. Soru

Engelli Bireylerin Haklarına İlişkin Sözleşme (EHİS) in temel amacı nedir?

Cevap

50 maddeden oluşan bu sözleşmenin temel amacı engelli bireylerin temel hak ve özgürlüklerden eşit ve tam olarak yararlanmasının sağlanması ve varoluşlarına ilişkin insan onurunu güçlendirmek oluşturmaktadır.


17. Soru

Evrensel insan haklarını listeleyen ilk yasal/uluslararası belge hangisidir?

Cevap

İnsan hakları evrensel beyannamesi “evrensel insan haklarını listeleyen” ilk yasal/uluslararası belgedir.


18. Soru

Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’de yer alan ayrımcılık yasağının engelli çocuklar bağlamında en önemli maddesi hangisidir?

Cevap

Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’de yer alan ayrımcılık yasağını “hiçbir yerde çocuklara ayrımcılık uygulanamaz” biçiminde açıklaması dünya üzerindeki tüm çocuklar için özellikle de engelli çocuklar için oldukça önemlidir.


19. Soru

Birlemiş Milletler tarafından oluşturulmuş engelli bireylere ilişkin yasal düzenlemeler nelerdir?

Cevap

Birlemiş Milletler tarafından oluşturulmuş engelli bireylere ilişkin yasal düzenlemeler:

  • 1950 Cenova Konferansı Engelli bireylere ilişkin sosyal rehabilitasyon
  • 1955 Engellilerin Mesleki Rehabilitasyonu Hakkında 99 Sayılı Uluslararası Çalışma Örgütü Tavsiye Kararı
  • 1959 Çocuk Hakları Bildirisi 
  • 1971 Zihin Engelli Bireylerin Hakları Hakkında Bildirge
  • 1975 Birleşmiş Milletler Sakat Hakları Bildirisi 
  • 1990 UNESCO Herkes İçin Eğitim Dünya Bildirgesi 
  • 1993 Sakatlar İçin Fırsat Eşitliği Konusunda Standart Kurallar
  • 1994 Salamanca Bildirisi 
  • 2006 Engelli Haklarına İlişkin Birleşmiş Milletler Sözleşmesi

20. Soru

Engelliliğe dayalı ayrımcılık kavramı nedir?

Cevap

Engelliliğe dayalı ayrımcılık kavramı engelli bireylerin yaşamın farklı alanlarında insan haklarından yararlanmalarının önüne geçen ve bu bireylerin sahip olduğu engel nedeniyle ayrım, dışlanma ya da kısıtlanmaya maruz kalması durumudur.


1. Soru

Hak kavramı nasıl açıklanabilir?

Cevap

Öncelikle “Hak” kavramı; temel olarak bir hukuk düzeni tarafından korunmakta olan bir çıkar durumunu ifade etmektedir. Bir başka deyişle “hak” hukuk düzeni tarafından kişiye, kişinin kendi iradesine verilmiş olan yetkiler ve söz konusu yetkiden yararlanmanın da kişinin kendi iradesine verilmiş olması şeklinde açıklanabilir.

2. Soru

İnsan haklarının temel özellikleri nelerdir?

Cevap

İnsan haklarının temel özellikleri aşağıdaki şekilde sıralanabilir

  • Uluslararası koruma kapsamındadır.
  • Yasal bağlamda da güvence altındadır.
  • Hem bireyleri hem de grupları korumayı amaçlar.
  • İnsanın onuru temel noktasıdır.
  • İnsan hakları bölünemez.
  • İnsan hakları devredilemez.
  • İnsan hakları evrenseldir.
  • İnsan hakları dokunulmazdır.
3. Soru

Birinci Kuşak insan hakları neyi ifade eder örnek vererek açıklayınız.

Cevap

Birinci Kuşak insan hakları: Birinci kuşak insan hakları “klasik haklar” olarak da isimlendirilebilmektedir. Temel özelliği bireyi korumaya yönelik olmasıdır. Bu haklar devlete “dokunmama, karışmama” ödevi yükler. Örneğin; yaşama hakkı, kişi özgürlüğü ve güvenliği, seçme seçilme hakkı, konut güvenliği, düşünce ve din özgürlüğü ile ayrımcılık yasağı, işkence ve kötü muamele yasağı ve ihmal ve istismardan korunma birinci kuşak insan haklarındandır.

4. Soru

1989 yılında Birleşmiş Milletler tarafından oluşturulan “Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’ ye göre dünyanın neresinde olursa olsun çocukların sahip olması istenen temel haklar nelerdir?

Cevap

Temel haklar şöyle sıralanabilir: a. Yaşama hakkı b. Tam olarak gelişim hakkı c. İstismardan, sömürüden, zararlı etkenlerden korunabilme hakkı d. Toplumsal, kültürel ve aile yaşamına katılabilme hakkı.

5. Soru

Engelli Bireylerin Haklarına İlişkin Sözleşmenin düzenlenme sebebi nedir?

Cevap

Engelli Bireylerin Haklarına İlişkin Sözleşme, engelli bireylerin halen temel hak
ve özgürlükler konularındaki sorunlarının devam etmesi, kapsamlı ve bağlayıcı bir yasaya olan gereksinimden ortaya çıkmıştır.

6. Soru

Engelli Bireylerin Haklarına İlişkin Sözleşme (EHİS) de engelli kavramı nasıl açıklanmıştır?

Cevap

EHİS’e göre engelli kavramı diğer kişilerle aynı koşullar altında toplumsal yaşama etkin ve tam katılımın önünde bir engel teşkil eden uzun süreli düşünsel, algısal, zihinsel ve/veya fiziksel bozukluğa sahip bireyleri ifade etmektedir. Engelliliğe dayalı ayrımcılık ise engelli bireylerin ekonomik, siyasi, kültürel alan gibi yaşamın farklı alanlarında insan hakları ve özgürlüklerinden yararlanmalarının önüne geçen ve engelli olmaları sebebiyle ayrım, dışlanma ya da kısıtlanma yaşanmasını içermektedir.

7. Soru

Engelli Bireylerin Haklarına İlişkin Sözleşme (EHİS) de ayrımcılık yasağı nasıl ifade edilmektedir?

Cevap

EHİS’te ayrımcılık yasağı ile herkesin hukuk önünde eşit olduğu ve ayrımcılığa uğramak sızın her bireyin yasadan eşit yararlanma hakkının olduğu, engelliliğe dayalı her tür ayrımcılığın yasaklanması gerektiği, engellilerin yaşamda eşitliğini sağlamaya yönelik özel tedbirlerin alınması gerekliliği vurgulanmaktadır (EHİS, madde 5). 

8. Soru

Engelli Bireylerin Haklarına İlişkin Sözleşme (EHİS)’ de İhmal ve İstismardan Korunma nasıl ifade edilmiştir?

Cevap

EHİS’ e göre engelli bireye uygulanacak her türlü sömürü, şiddet ve istismarın yasal, sosyal ve eğitsel bağlamda önlenmesi için gerekli tedbirlerin alınması taraf devletlerin yükümlülüğüdür. Bu noktada engelli bireylere bakım sağlayan kurumların bağımsız kişilerce denetlenmesi, engelli bireylere karşı sömürü, ihmal veya istismarın soruşturulması ve etkili yaptırımlar ve politikalar yürürlüğe konmasını gerektirmektedir (EHİS, madde 16).

9. Soru

Engelli Bireyler Kapsamında Sözleşmelerde’ ki 2. Kuşak Haklar nelerdir?

Cevap

İkinci kuşak haklar eğitim hakkı, sağlık hakkı, kültürel etkinliğe katılma hakkı gibi insan haklarını ifade etmektedir.

10. Soru

EHİS’ de engellilerin eğitim hakkı nasıl ifade edilmektedir?

Cevap

EHİS’e göre engelli bireyler için her düzeyde ve ömür boyu eğitim olanağı sağlanmalı, engelli bireylerin ilgi yetenek, kişilikleri, zihinsel ve bedensel yeterliklerinin en üst seviyede gelişimi amaçlanmalı, özgür topluma engelli bireylerin etkin şekilde katılımları sağlanmalıdır. EHİS’e göre engelli bireyler ücretsiz ilk ve orta öğretim kapsamı dışında tutulmamalı, yaşadığı çevrede nitelikli ve eşit biçimde eğitim ortamlarına erişebilmeli, engelli bireylerin gereksinimleri doğrultusunda en uygun desteği alması sağlanmalı engelli bireye ve gereksinimlerine özgü en etkili önlemler işe koşulmalıdır.

11. Soru

Sağlık hakkı nedir?

Cevap

Sağlık hakkı bireyin yaşamını sürdürmesi, en iyi sağlık durumuna gelmesi, tıbbi bakım alması gibi önemli ve yaşamsal haklar bütünüdür.

12. Soru

EHİS’ te engelli bireylerin sağlık hakları nasıl ifade edilmektedir?

Cevap

EHİS’ te engelli bireylerin ayrımcılığa uğramadan en iyi sağlık uygulamalarından yararlanma hakkı olduğunu ifade etmektedir. EHİS taraf devletlere engellilerin özellikle engeli nedeniyle gereksinim duyduğu sağlık hizmetinin sunulması, erken tanı ve müdahale hizmetlerinin kapsanmasını, sağlık hizmetinin mümkün olduğunda bireyin yaşadığı yerin yakınına götürülmesi, uzmanların sunduğu sağlık hizmetinin engelli olan ve olmayan herkes için eşit nitelikte olması vb. yükümlülüğü verir (EHİS madde 25).

13. Soru

EHİS’ te engelli bireylerin kültürel yaşama katılım hakları nasıl düzenlenmiştir?

Cevap

EHİS te engelli bireylere diğer tüm bireyler ile eşit koşullarda kültürel yaşama katılım hakkı tanıyarak; kültürel malzemelere, TV programlarına, tiyatro vb.ye engelli bireyler için erişilebilir olmasının sağlanmasını, müze, kütüphane, kültürel açıdan önemli anıt ve alanlara erişebilmelerine ilişkin önlemler alınmasını öngörmektedir.

14. Soru

Yapılan farklı sözleşmeleri engelliler bağlamında incelediğimizde vurgulanan temel nokta nedir?

Cevap

Farklı odak noktalarında farklı sözleşmeler aslında temelde yaş, cinsiyet, engel fark etmeksizin ayrımcılığı reddetmekte, insan haklarından eşit yararlanma ve fırsat eşitliğini vurgulamaktadır.

15. Soru

Engelli Bireyler Kapsamında Sözleşmelerdeki 1. Kuşak Haklar nelerdir?

Cevap

Yaşam Hakkı, Ayrımcılık Yasağı, Kişinin Özgürlüğü ve Güvenliği Hakkı, İhmal ve İstismardan Korunma, İşkence ve Kötü Muamele Yasağı

16. Soru

Engelli Bireylerin Haklarına İlişkin Sözleşme (EHİS) in temel amacı nedir?

Cevap

50 maddeden oluşan bu sözleşmenin temel amacı engelli bireylerin temel hak ve özgürlüklerden eşit ve tam olarak yararlanmasının sağlanması ve varoluşlarına ilişkin insan onurunu güçlendirmek oluşturmaktadır.

17. Soru

Evrensel insan haklarını listeleyen ilk yasal/uluslararası belge hangisidir?

Cevap

İnsan hakları evrensel beyannamesi “evrensel insan haklarını listeleyen” ilk yasal/uluslararası belgedir.

18. Soru

Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’de yer alan ayrımcılık yasağının engelli çocuklar bağlamında en önemli maddesi hangisidir?

Cevap

Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’de yer alan ayrımcılık yasağını “hiçbir yerde çocuklara ayrımcılık uygulanamaz” biçiminde açıklaması dünya üzerindeki tüm çocuklar için özellikle de engelli çocuklar için oldukça önemlidir.

19. Soru

Birlemiş Milletler tarafından oluşturulmuş engelli bireylere ilişkin yasal düzenlemeler nelerdir?

Cevap

Birlemiş Milletler tarafından oluşturulmuş engelli bireylere ilişkin yasal düzenlemeler:

  • 1950 Cenova Konferansı Engelli bireylere ilişkin sosyal rehabilitasyon
  • 1955 Engellilerin Mesleki Rehabilitasyonu Hakkında 99 Sayılı Uluslararası Çalışma Örgütü Tavsiye Kararı
  • 1959 Çocuk Hakları Bildirisi 
  • 1971 Zihin Engelli Bireylerin Hakları Hakkında Bildirge
  • 1975 Birleşmiş Milletler Sakat Hakları Bildirisi 
  • 1990 UNESCO Herkes İçin Eğitim Dünya Bildirgesi 
  • 1993 Sakatlar İçin Fırsat Eşitliği Konusunda Standart Kurallar
  • 1994 Salamanca Bildirisi 
  • 2006 Engelli Haklarına İlişkin Birleşmiş Milletler Sözleşmesi
20. Soru

Engelliliğe dayalı ayrımcılık kavramı nedir?

Cevap

Engelliliğe dayalı ayrımcılık kavramı engelli bireylerin yaşamın farklı alanlarında insan haklarından yararlanmalarının önüne geçen ve bu bireylerin sahip olduğu engel nedeniyle ayrım, dışlanma ya da kısıtlanmaya maruz kalması durumudur.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.